Overzicht
Carib deel 2
Vorige
pagina
Hoewel de San Blas archipel formeel tot Panama behoort hebben de
Kuna
indianen grotendeels zelfbestuur. Voor veel Kuna's is dit hun eigen
land: Kuna Yala. Voor ons begint het echte Panama dus na Kuna Yala,
vandaar dat deze pagina Panama heet.
Zondag 9
december
2007, Portobelo

Spaanse verdedigingswerken in
Portobelo
Portobelo is een oud havenplaatsje uit de Spaans-koloniale tijd,
nu een
wat verlopen Panamees dorpje. Er liggen de ruïnes van uitgebreide
Spaanse verdegingswerken uit de glorietijd van de plundering van
Zuid-Amerika. De huidige bevolking leeft in kleine lage huisjes, wel
heel wat meer dan de hutten van de Kuna's, ze hebben stenen muren en
vloeren en electriciteit. Ook de auto is hard bezig op te rukken als
statussymbool. De spanjaarden hebben twee grote gebouwen achtergelaten.
De eerste is de kerk, groot en ruim met plaats voor heel veel mensen,
zo breng je het geloof naar de koloniën. Het tweede is een
reusachtig
pakhuis, nodig om de schatten te verzamelen die uit de koloniën
gehaald
werden. Zo zie je maar, alles is een kwestie van geven en nemen.

Staatje in Portobelo
Maandag 10 december 2007,
van
Portobelo naar Shelter Bay Marina
We vertrekken om 8.00 vanuit de baai van Portobelo. We hebben
ook in de
nacht heel veel regen gehad, maar als we wegvaren zien we dat de buien
boven land blijven hangen, mooi weer op zee. Maar waaien deed het wel.
De genua gaat erbij met de boom erin en al gauw moet er een tweede rif
in het grootzeil. Zo lopen we 6 tot 7 knopen, over een hoge zee. Gelijk
met ons vertrok een Amerikaanse Super Marabou van zo'n 15 meter. Zij
varen op de motor met een klein zeiltje bij en kunnen ons maar net
bijhouden. dan varen we door de invaart, tussen de grote pieren die de
haven van Colon markeren door.

Havenhoofd van de invaart bij
Colon
We zijn bij de ingang van het Panamakanaal aangekomen! We meren
af in Shelterbaymarina,
dankzij
het feit
dat we gereserveerd hebben om de wal op te gaan krijgen we nog een
plaats aan de steiger, verder zijn ze helemaal vol. Voor we het kanaal
door gaan zetten we de Johanna nog een maand op de wal, er moeten nog
wat klussen gedaan worden (nieuw schroefaslager en nog een extra laag
antifouling) en we komen nog een paar weken naar Nederland. 25 december
vliegen we via Madrid naar Amsterdam, 24 januari weer terug naar
Panama. Daarna willen we zo snel mogelijk het kanaal door.
Voor de website betekent dit dat we nu een maand pauze nemen, eind
januari gaan de reis en het verhaal weer verder. Wel zullen we de
komende tijd wat meer foto's bij de bestaande stukjes plaatsen.
Donderdag 13 december, Shelter Bay
Marina
Laatste nieuws, vanochtend zijn we gemeten voor de doorvaart door het
Panamakanaal. Gisteren waren we naar het kantoor geweest om ons aan te
melden, vandaag kwamen 2 heren de Johanna opmeten. Oorspronkelijk
zouden we geen agent nemen, maar omdat we 1 februari door het kanaal
willen en een normale aanvraag maar 28 dagen geldig is hadden we wel
een agent nodig. Omdat we een agent hadden hoefden we bij de meting nog
geen lijnen voor de sluizen aan boord hebben. Normaal (zonder agent)
moet je bij de meting al 4 lijnen van 40 meter en 22 mm dikte tonen.
Die lijnen zijn nodig om je in de sluiskolken van de kant te houden.
Bij de meting is nu definitief vastgesteld dat de Johanna korter is dan
15 meter, de maximale lengte voor het minimale tarief. Verder hebben we
sinds vandaag een holding tank voor het toiletwater (verplicht) en is
de motor opgevoerd zodat we een snelheid van 8 knopen (de minimaal
vereiste maximum snelheid voor de doorvaart) kunnen halen. Wat we in
een dag allemaal niet voor mekaar krijgen. Na de meting moesten vele
formulieren ingevuld worden, 2 man een half uur werk. En ik maar
handtekeningen zetten. Toen kregen we een doorvaart nummer, voor eeuwig
geldig voor de Johanna, komen we nog een keer, zelfde nummer en geen
meting meer. Onze agent heeft daarna de doorvaart voor 1 februari
geboekt, staat nu vast, ik heb het telefonisch geverifieerd met de
kanaal autoriteit. Maar ook wij vinden dit spannend.
Verder klussen wij maar aan. Lekkage in de hondekooi is verholpen. De
acculader (Mastervolt) die het in Cartagena begeven had is vervangen
door een zwaardere Mastervolt, in de USA besteld en vandaag
gemomonteerd. Bij weinig zon willen we in de haven niet de motor
draaien voor de accu's.
Vrijdag 21 december 2007, Shelter Bay
Marina
Wij hebben een drukke week gehad. Omdat we een maand naar
Nederland gaan laten we het schip het liefst op de wal achter. Na een
maand stil liggen in tropisch water komt er zo veel aangroei op het
schip dat je het anders bij terugkomst het beste alsnog uit het water
kunt halen om het onderwaterschip opnieuw te verven.
Oorspronkelijk
zouden we maandag het water uit gaan, maar de hijskraan was stuk.
Uiteindelijk werd het dinsdag, de vertraging viel dus mee.

De Johanna op de wal bij
Shelter Bay
Marina
We staan op een prima plek, dicht bij de haven en binnen bereik
van het
draadloze internet. Achter de op de wal staande schepen rijst het
tropische regenwoud omhoog. Mensen op een schip dichter bij de bosrand
zien regelmatig apen en hadden ook een puma zien lopen.
Het werk aan de boot gaat vlot. Voor de geïnteresseerden:
- Ik heb de tweede dieseltank eruit gehad en al weer erin. Dit
omdat een slangaansluiting onder de tank lekte en omdat ik de
afdichting van de schroefas wilde controleren.
- De schroef heb ik er afgetrokken met een geleende
poelietrekker, en ik heb het schroefaslager gedemonteerd, hiervoor heb
ik een reusachtige pijpsleutel die ik in Panama City had gekocht
gebruikt.
- Ik heb een aantal loszittende klinknagels uit het roer
verwijderd, nog te vervangen door uit Nederland mee te nemen bouten.
- Een nieuwe marifoon ingebouwd (uit de USA besteld)
- Een afsluiter van de kuiploospijpen vervangen door een
nieuwe (de andere had ik op Curacao al gedaan, maar dank zij de
pijpsleutel kon ik deze nu ook loskrijgen)
- Dieselfilters vervangen
Maar we zijn ook nog een dagje met het busje van de marina
naar
Panama City geweest, leuk om wat van de grote stad te zien en wat
nuttige inkopen te doen.

Gezicht op Panama City
Zaterdag 26 januari 2008
Na een enerverende reis zijn we gisteravond, (vrijdagavond) met
24 uur vertraging uiteindelijk aangekomen op de boot.
Het begon ermee dat de vlucht van Amsterdam naar Madrid 2 uur
vertraging had door een staking van de Franse luchtverkeersleiders. In
Madrid misten we dus de aansluiting naar Panama. Daarop moesten we bij
een loket in de rij gaan staan waar ze ons verder zouden helpen. Dat in
de rij staan duurde anderhalf uur en toen waren we bij een juf die ons
een instapkaart naar Mexico gaf want er was de volgende dag geen vlucht
naar Panama. In Mexico zouden we dan wel een instapkaart krijgen voor
Panama. Wilden we daar een ticket voor hebben, dan naar een ander
loket. Daar weer in de rij, dat ging wat vlotter, de man gaf ons een
ticket (of iets wat daar op leek) voor Mexico-Panama en we mochten ook
met een andere juf mee naar een hotel. Wij met drommen mensen in een
bus en daar weer in de rij voor een kamer. Uiteindelijk kregen we zelfs
een lunch en ook nog een kamer, maar toen was het wel 3 uur 's middags.
We hoeften overigens niks te betalen, alles op rekening van Iberia.
Daarna om 10 uur 'savonds weer met een busje naar de luchthaven, en
rond 01.00 vertrok de vlucht dan naar Mexico. Dat was bijn 12 uur
vliegen, we kwamen daar om 6 uur 's ochtends lokale tijd aan.

Gezicht op Mexico City bij het eerste
ochtendlicht vanuit de monorail
Daarna in
de rij voor immigratie en douane, met de trein naar een andere terminal
en weer een dik uur in de rij om in te checken. Die vlucht vertrok om
13.00 en al die tijd was echt nodig om alles te regelen. Toen we in het
vliegtuig zaten zag ik tot onze grote vreugde onze bagage de band op
gaan het vliegtuig in. Het leek bijna onmogelijk maar zelfs de bagage
ging mee.
Om 6 uur landden we uiteindelijk in Panama, de bagage kwam vlot, de
douane deed niet moeilijk en onze chauffeur was er ook. Om 10 uur
's avonds (04.00 nederlandse tijd) waren we weer op de boot, precies 2
etmalen na ons vertrek uit Apeldoorn.
De boot ligt er goed bij, alles goed droog en redelijk schoon.
Vandaag (zaterdag dus) meteen de eerste klussen aangepakt. Het
schroefaslager gemonteerd en nieuwe bouten in de "vingers" van het roer
vastgezet. We willen proberen woensdag het water in te gaan.
Maandag 28 januari 2008, Shelterbay
marina
Vanochtend heb ik het onderwaterschip geverfd, alles wat echt moet
gebeuren voor de tewaterlating is nu klaar. Maaike heeft al weer
boodschappen gedaan, inkopen voor de doorvaart, ook de linehandlers
moeten eten.
Dinsdag 29 januari 2008, Shelterbay
marina
Morgen het water weer in. We staan nog steeds in de planning voor de
kanaal transit op vrijdag 1 februari. We vertrekken dan om 18.00 uit
Christobal (Colon), en gaan tussen 20-22 uur (Panamese tijd) door de
Gatun sluizen. Na de sluizen overnachten we aan een boei, zaterdag 2
februari varen we over het Gatun meer naar de Mirafloris sluizen, daar
passeren jachten meestal tussen 12 en 15 uur lokale tijd, dat is 18 tot
21 uur middeleuropese tijd. Op de sluizen staan webcams, zie panamakanaalcamera's.
Met een beetje geluk kan je ons zien passeren door de
Miraflorissluizen.
Woensdag 30 januari 2008, van
Shelterbay marina naar PCYC Cristobal
Rond het middaguur zijn we keurig te water gelaten. Omdat er geen
plaats is in Shelter Bay Marina varen we naar de overkant, naar Colon.
Daar kunnen we een plek krijgen in de Panama Canal Yacht Club (PCYC).
De PCYC is een heel contrast met Shelterbay. Een stel oude gedeeltelijk
vervallen loodsen vormen de gebouwen van de club. De steigers zijn 20
jaar oud, gemaakt voor jachten uit die tijd, toen de schepen zo'n 3
meter korter waren dan tegenwoordig. De club ligt ingeklemd tussen
reusachtige containerterminals aan de landzijde en en aan de overkant
liggen grote tankers te laden en te lossen. Dus een soort eilandje met
kleine bootjes tussen al het grote industriële geweld. Maar in de club
hangt een hele gastvrije atmosfeer, de mensen zijn veel hartelijker dan
in Shelter Bay. Ook is het restaurant beter, goedkoper en de
bediening vriendelijk. Niet mis met deze plek dus.

Johanna in de Panama Canal Yacht Club
Vrijdag 1 februari 2008,
naar Lake
Gatun
Vandaag is de grote dag, we gaan het kanaal door!
Gistermiddag
zijn de 4 lijnen en de autobanden gebracht. De lijnen zijn 24 mm dik en
40 meter lang, verplicht voor de doorvaart van het kanaal en gehuurd.
De banden zijn extra stootwillen, het wil er wel eens wat ruig aan
toegaan. 's Ochtends komt onze agent nog langs om de "Zarpe", de
uitklaring uit Panama te brengen. We zijn nu uitgeklaard met bestemming
Marquesas eilanden. De linehandlers zullen om 16.00 komen. We roepen
Christobal Signal Station op (ch. 12) om de tijden te verifiëren. De
loods zal om 18.45 aan boord komen op de "flats" de ankerplaats voor
jachten buiten. Omdat de tijden vaak veranderen zullen we om 17.30 uit
de PCYC vertrekken.

De Johanna klaar voor de
doorvaart
Om 16.00 komen inderdaad de "experienced"
linehandlers, 3 Panamese jongens, JC (spreek uit djiecie), Eric
en Peter. Alleen JC spreekt wat Engels. Als ze horen dat we
pas om 17.30 vertrekken verdwijnen ze direct weer. We halen vlak
voor vertrek nog 6 take-away maaltijden uit het restaurant zodat we
deze avond niet meer hoeven te koken. Om 17.30 zijn er 2 man terug, na
even zoeken vond ik de derde op het terrein van de club en troon hem
mee naar de boot. We liggen met flinke zijwind in een box. Ik leg ze
uit in welke volgorde ik de lijnen los wil hebben, waarna ze alles
tegelijk losgooien behalve de lijnen waar ze niet bij kunnen en ik
hopeloos naar lagerwal drijf. Er gaan nieuwe lijnen naar de steiger en
we beginnen opnieuw, het is duidelijk dat ik met een stelletje klunzen
te maken heb. We komen nog veel te vroeg op de flats aan en blijven
daar wat vooraan heen en weer varen in afwachting van de loodsboot. Het
wordt snel donker en er staat een stevige golfslag. Dan komt een
reusachtige loodsboot met hoge snelheid op ons af. Hij draait bij en
roept: Stay stationary. Dat is mooi maar om de kop op de harde wind te
houden moet ik wel vaart blijven maken anders liggen we direct dwars op
de golven. De loodsboot heeft een vrijboord wat zo ongeveer 3 maal zo
hoog is als het onze, en de bovenrand steekt behoorlijk uit, ruim boven
de toppen van onze scepters. Dit is dus gevaarlijk. Maar in een oogwenk
is zijn voordek bijna boven het ons schip en springt de loods over.
Sorry, geen foto. De loodsboot schuift vol gas achteruit terug zonder
ons ook maar geraakt te hebben. De loods heet Oscar, een aardige jonge
vent. De
sluistijd is vertraagd naar 20.30, hij stelt voor eerst voor anker te
gaan in de buurt van de catamaran waarmee we samengebonden de sluis
door zullen gaan. Voor anker eten we de take-away maaltijden, vooral de
line handlers laten het zich goed smaken. 19.30 halen we het anker op
en gaan door de donkere nacht op weg naar de Gatun sluizen. Voor de
sluizen varen een stel onverlichte jachten heen en weer, ARC boten
waarmee we samen zullen schutten. Ook voor de sluis treffen we onze
catamaran weer en binden we ons langszij. Nu zijn de autobanden nuttig
om wat afstand te houden. De 47 voets cat is zo hoog de je er
niet eens op zou kunnen klimmen vanaf onze boot en onze verstaging moet
wel vrij blijven van zijn dekrand.

De Gatun sluizen staan open,
het
eerste pakket schepen vaart in
Bij het binnenvaren van de sluis
doet de cat met zijn 2 grote motoren alle manouvres, onze motor staat
standby en op instructies van de loods rem ik soms een beetje af.
Dan geeft onze loods het signaal naar de linehandlers op de wal: ready
for lines. Op de wal staan 2 man gereed met "monkey fists" (verzwaarde
ballen met een dunne lijn eraan). Ze zwaaien de monkey fist in de
rondte en schieten hem dan als een kanonskogel naar je boot.

We varen de sluis in, op de
wal staan
linehandlers klaar met de monkeyfists
De voorste
gaat naar het voordek van de cat, de achterste treft de ruit van onze
sprayhood. Enorme klap, ruit is nog heel (Hallberg Rassy kwaliteit). De
zonnepanelen hadden we voor de zekerheid afgedekt, ruit vergeten te
beschermen, maar het ging dus goed. De mannen op de wal lopen mee langs
de sluis tot onze plek in het midden. We zullen samen met de cat als
pakket "center chamber" geschut worden. De cat zal 3 lijnen hanteren en
wij een, de stuurboord achterlijn. 2 van onze linehandlers vieren de
dikke tros uit die op de wal vastgezet wordt. Voor ons ligt nog een
pakket van een cat met aan beide zijden een monohul en achter ons 3 ARC
jachten, 2 Benetaus 57 en een Amal Super Marimou (met minder schijn je
de wereld niet meer rond te kunnen). De deuren gaan dicht. De sluiskolk
is 305 meter lang en 33 meter breed. En we liggen er met 8 jachten in
en verder niks, er zouden wel 300 jachten in passen. We zullen telkens
8 meter omhoog gaan, in 3 opeenvolgende sluiskolken. Dan klinkt uit de
marifoon van de pilot het signaal: ready for water. Even later
begint het overal om ons heen te borrelen te kolken en te stromen. In
een rustig tempo gaan we omhoog. Het is helemaal niet zo woest als ik
verwacht had, Echt niet moeilijker dan Kornwerderzand op een drukke
zondagmiddag.

Het water stroomt de kolk in
Onze pilot legt uit dat we "easy water" hebben, speciaal
geregeld voor de ARC, het volstromen van de kolk kan 6 maal zo snel.
Onze linehandlers halen rustig de lijn in naarmate we stijgen. Ondanks
het "easy water" hebben de ARC boten het knap lastig, het lukt ze niet
de lijnen tijdig strak te krijgen en het geloei van de boegschroeven
klinkt bijna onafgebroken.

In de eerste kolk, rechts onze
pilot
Als de deuren zich aan de andere kant openen worden de dikke
lijnen terug aan boord gehaald en de dunne lijnen blijven er aan
vast zitten, zodat we niet opnieuw bekogeld hoeven te worden. De
mannnen op de wal lopen mee naar de volgende sluiskolk. Daar herhaald
alles zich, inclusief het geloei van de boegschroeven van de ARCers,
verder krijgen we er regen bij wat de pret niet mag drukken.

Drie schepen van de ARC varen
de 2de
kolk in

De ACP (Kanaal Company) linehandler loop mee met de lijnen
Na de
derde sluiskolk varen we in het pikkedonker het Gatun meer op. Hier
bewijst de pilot zijn dienst, weet onverlichte boeien te vermijden en
loodst ons naar een grote meerboei waar we voor de nacht afmeren. De
pilot wordt door een loodsboot opgehaald, nu via een groot schip dat
aan de andere zijde van de boei afgemeerd is, geen risico voor ons. Om
01.30 is onze eerste doorvaartdag ten einde en gaan we slapen. Wij
gewoon in onze kooien, de 3 linehandlers samen in onze kuip, binnen
zijn we echt helemaal vol. Dit is voor hen onderdeel van de job heeft
onze agent gezegd.
Zaterdag 2 februari 2008, 2de dag van
de doorvaart door het Panamakanaal
Veel rust krijgen we niet, kwart voor zes gaat de wekker, de
loods zou tussen 6 en 6.30 aan boord komen. De dag begint met voeden
van de linehandlers, we bakken een grote doos vol eieren, een paar pond
ham en serveren dit met brood en veel kaas. Verder drinken de mannen
cola. 6.45 komt de loodsboot aan, via het andere schip en de boei
klautert de loods aan boord. Hij heet Rick, een aardige Panamees. Eerst
informeert hij hoe snel we kunnen, 6 knopen, geen probleem, als we
meteen vertrekken zijn we mooi op tijd voor de sluis. Terwijl de loods
zijn ontbijt van 4 eieren, pond ham en kaas met veel cola
verorbert,
tuffen we over het Gatun meer. We nemen het Banana Channel,
de kortere route voor kleine schepen. De tocht gaat door een prachtig
gebied met veel eilanden, de oude bergtoppen uit de tijd dat dit gebied
nog niet onder water was gezet. De eilanden zijn allen dicht bebost.
Ook steken hier en daar nog dode bomen boven het water uit, die staan
er zo al 100 jaar.
We maken ook de balans op van de vorige dag. Alles is goed gegaan, geen
schades behalve een stootwil die we kwijt geraakt zijn rond de nadering
van de loodsboot gisteren. Eén van de line handlers heeft de neiging
inplaats van een mastworp een halve steek te leggen, we vermoeden dat
we daardoor de stootwil verloren zijn. We noemen deze jongen Suffie ook
vanwege de manier waarop hij een band zou verplaatsen. Hij maakte
namelijk het touw los zonder de band vast te houden en keek verbaasd
toe hoe de zwaartekracht zijn werk deed. De band hebben we met een
snelle draai weer opgepikt.
Na een uur of 2 komen we weer in het hoofd vaarwater, enorme schepen
komen ons hier tegemoed.

Tegenligger op het Gatun meer
Rond 11.30 naderen we de Pedro Miguel sluizen,
onze catamaran is ook aangekomen en we meren weer langszij de cat af.
In de sluis draaien we angstig dicht naar de wal als de cat zijn
bakboord
voorlijn niet snel genoeg op spanning heeft, maar alles gaat goed. Het
naar beneden schutten gaat een stuk rustiger dan naar boven, zelfs de
ARCers kunnen met minder vermogen op de boegschroeven volstaan. Wel
moeten de lijnen op tijd gevierd worden. Ik moet Suffie er
herhaaldelijk op wijzen de lijn via de bolder in de hand te nemen en
niet met een driedubbele knoop, die zich muurvast dreigt te trekken,
vast te zetten.

Aankomst bij Miraflores
sluizen.
Links de
Johanna aan stuurboord van de catamaran.

De mast van de
Johanna steekt nog net boven de kade uit

We liggen in de tweede kolk, rechts naast de achterste catamaran
Het stukje van de Pedro Miguel sluizen naar de Miraflores
sluizen
blijven we vastzitten aan de cat. Alles gaat heel rustig. Wel hebben we
voor deze sluizen de ruit van de sprayhood met een matras afgeschermd
als bescherming voor de loeiharde worpen met de monkeyfist, waarmee we
ook nu de lijnen toegeschoten krijgen. De Miraflores sluizen hebben
dubbele kolken, telkens gaan we 8 meter omlaag. Dan openen de laatste
sluizen zich, een eerste blik op de Pacific.

De deuren naar de Pacific
openen zich
Na de sluis koppelen we
los van de cat, de loods stapt over op de cat, hij is dan makkelijker
op te
pikken met de loodsboot van af een groot schip. We varen weer het zoute
water op, in de verte de "Bridge of the America's". Nu onder de brug
door: De Johanna is op de Pacific !

Onder de bridge of the Americ
door,
we zijn in de Pacific
Dit
voelt als een mijlpaal in het zeilersleven, op eigen kiel de Atlantic
over, de Carib door, het kanaal, en nu ligt een nieuwe oceaan voor ons,
ruim 8000 mijl water tot Australië.
Nadat Suffie nog een
band in het water heeft laten glijden neemt de taxiboot van
de Balboa jachtclub onze linehandlers met lijnen en tegen
betaling ook
onze autobanden over. We zijn gelukkig weer op ons zelf. Het voelt hier
meteen wat killer aan, in de verte nevelige eilanden. Wij gaan naar de
ankerplaats bij Isla Flamenco. We ankeren rond 14.30 op 8 54.58 N en 79
31.56 W, heel moe en heel voldaan.

Gezicht op Panamacity bij de
uitvaart
van het Panamakanaal

Ankerplaats bij Flamenco eiland, rechts
van het midden 2 kleine eilandjes, de Johanna daar midden tussen
Zondag 3 februari 2008

Eten met de bemanningen
van de
Nederlandse (en Belgisch) schepen Mama Cocha, Kind of Blue, Blue
Crystal, Stamper, Drifter en de Johanna, allemaal al het kanaal door!
Maandag 4 februari tot zaterdag
9 februari
De trouwe lezers zullen wel denken: wat is het stil daar in Panama, al
tijden geen nieuws op de site. Maar hier is het antwoord: we zijn
druk. Druk met uitrusten van de kanaaldoorvaart. En eenmaal uitgerust
druk met inkopen doen. Dagelijks slepen we een vracht blikken, pakken
en zakken naar de boot. De arme Johanna is nog nooit zo zwaar geweest,
alles zit vol. We nemen voor 150 mandagen eten mee en dat is veel voor
een klein schip. Maar er is nu eenmaal weinig te krijgen op de eilanden
die we willen bezoeken en wat er is schijnt vreselijk duur te zijn. Ook
gaat er straks nog 300 liter diesel en 200 liter water aan boord. De
route naar de Galapagos is berucht om zijn windstiltes.
Ook is het een heel gesleep met alle spullen, maar soms is er
onverwachte hulp. Zo kwamen wij in een winkelcentrum Gunter van den
Berg tegen, een ex-zeiler die nu op een apartement woont en in Panama
van zijn pensioen geniet. Hij bood aan ons met de inkopen even naar de
boot te rijden.

Uitzicht uit het appartement
van
Gunter
Ook zwerven we door de oude stad van Panama City, veel prachtige huizen
en villa's soms vervallen, vaak is er niet meer dan een gevel over,
maar overal wordt gerenoveerd en in oude stijl hersteld.

Straatbeeld in oud Panama City

Plein van de onafhankelijkheid in de oude stad

Ruines van het paleis van
ex-president Norriega, nu in gebruik als decor voor
theatervoorstellingen
Dinsdag 12 februari 2008
We zijn vertrokken richting Galapagos, met eerst een stop op de Las
Perlas eilanden, zie de volgende pagina
(naar Galapagos)
Volgende
pagina