





Dinsdagmorgen
19 januari, begin van de 4de dag van de oversteek naar de
Galapagos
Gisteren weer een rustige dag. Lichte tegenwind, motor bij samen
met
het
grootzeil. Mooie wolkenformaties, de wolken vormden zo duidelijk
silouetten van
verre landen aan de horizon dat je zou geloven dat ze echt waren als je
niet
beter wist. Hoge gebergtes met besneeuwde toppen die door de wolken
omhoog
staken, maar op 200 mijl afstand zie je echt geen land.

Mooi
weer op de Pacific met in de verte een enkele bui
Woensdag
20 februari 2008, ochtend van de 5de dag van de oversteek naar
de Galapagos.
Gisteren was een wat moeizame dag, donker weer, regen, ruwe
onregelmatige zee.
Voornmaelijk met de motor bij gevaren, weinig voortgang. Het leek de
Noordzee
wel op een ruwe juli-dag, daar kom je niet voor naar de Pacific. Maar
tegen de
avond ruimde de wind opeens naar noordwest. Met halve wind vloog de
Johanna
over het water, met 6 knopen recht op het doel af. Wat een genot zo te
zeilen.
Maar na 2 uur was het al weer over, wind terug naar zw, te weinig om
goede
voortgang te maken, te veel om geen last van te hebben. Maar de zee was
rustiger en is dat gebleven.
Nu is de zon erbij gekomen, eindelijk kan alles weer wat drogen. We
zeilen aan
de wind, met de stroom mee zo'n 6 knopen. Dat levert dan zo'n 2,3 knoop
op voor
het goede doel.
Positie 03 03.2N, 83 05,3W nog 450 mijl naar San Cristobal, we zijn
vrijwel op
de helft!
Donderdagmorgen 21 februari, ochtend
van
de 6de dag van de oversteek naar de Galapagos.
Na
de
zon van gistermorgen besloten we er echt een vakantie dagje van te
maken.
Geen motor, rustig zeilend over de slag naar het zuiden. Dat ging eerst
prima,
maar in de namiddag kwamen de buien terug. Zwaarder en heftiger dan
ooit
tevoren, tegen de 30 knopen wind, dan bakken met water. Tussen de buien
door
redelijk rustig, maar dan kondigde de volgende zich al aan. In de
schemering
spotte Maaike tonnen, grote stootwilachtige drijvers op een lijn zo'n
50 meter
aan bakboord. Onverlichte drijfnetten. Deze netten, getrokken door voor
ons onzichtbare vissers kunnen 10-tallen
mijlen lang zijn.

Typisch weer in de doldrums, echt helemaal
niks aan
Wij
op
tijd overstag, weg wezen. Toen de slag naar
het
westen, tot 4 uur vannacht dubbel gereefd gevaren. Nu zware regen waar
geen
eind aan lijkt te komen.
Positie 02 04 N, 83 24 W, nog 408 mijl naar San Cristobal.
Vrijdagmorgen
22 februari 2008, ochtend van de 7de dag van de oversteek naar
de Galapagos.
Zon! We zijn vanochtend gewekt met een blauwe lucht en een
stralende
zon. En
dat is al in geen tijden meer gebeurd, zeker gisteren niet. Gisteren
hadden we
buien en tussen de buien door regen. De regen was grijs en de buien nog
grijzer. Een bui is dus wat anders als regen. Een bui is een klein
windsysteem,
een mini depressietje als het ware, met soms harde van richting
veranderende
winden. Tussen de buien door was er weinig wind, klapperen dus met die
zeilen.
In de buien veel wind, tot 30 knopen. En die buien volgden elkaar op
met soms 2 per uur. En omdat we toch vooruit
wilden komen was ik de hele dag dus zeil aan het meerderen en minderen.
Motor
even aan in de windstiltes, half uur later 2de rif erin en ga maar
door. Maar tegen de avond werd het beter en brak de lucht wat. Door de
regen heen
zagen we een school van wel honderd duikelende dolfijnen die geen last
hadden
van de natheid. En zagen we de steeds terugkerende stoompluim van een
voorbij
zwemmende walvis. Maar verder is de zee hier oneindig leeg. Het
dichtstbijzijnde zeiljacht dat we dan op het radionetwerk horen zit
hier zo'n
80 mijl vandaan, en nog een op 100 mijl, dat vinden we dan "in de
buurt".
Tot middernacht nog goed kunnen zeilen, zo'n 3 knopen de goede kant op.
Toen
windstil. Vanaf middernacht over een inmiddels vlakke Pacific op de
motor
richting Galapagos.
Positie 01 13N, 84 34W, nog 323 mijl naar San Cristobal.

Maansondergang
in de vroege morgen
Zaterdagmorgen 23 februari 2008, 8e
dag van de
oversteek naar de Galapagos.
Het is hier net vakantie. Stralende zon, blauwe
luchten met wat
wolkjes,
spiegelend glooiende oceaan waar zo nu en dan zilveren visjes uit weg
proberen
te vliegen. Ook de nachten zijn een sprookje, ontelbare sterren, de
melkweg als
een lichtende baan over de hemel. Als de maan opkomt verdwijnt de
melkweg, maar
in het ochtendgloren is het zuiderkruis nog lang zichtbaar boven de
horizon.
Maar ook een tegenvaller. Hadden we de laatste dagen steeds een
tegenstroom van
0.3 mijl, gisteravond werd dat opeens 1.3 mijl. De motor rustig
draaiend op
1800 toeren geeft 5 door het water, maar nu opeens nog maar 3.7 over de
grond.
En dat schiet niet op. Dus ik aan het rekenen en de conclusie was dat
met
zoveel stroom tegen een hogere snelheid economischer is. We varen nu
met 2000
toeren bijna 6 knoop door het water en 4.7 naar het doel. Het lijkt
erop dat we
het ondanks de stroom met de diesel
halen. Met dank aan Tom Dujardin die mij adviseerde de schroef te
polijsten, de
nu hoogglans glimmende schroef doet met 200 toeren minder net zoveel
werk als
toen hij nog ruw was. Nog 221 mijl naar San Cristobal.
Positie
van hedenmorgen (zoals op Shiptrack en
Yotreps): 2008/02/23 11:56 UTC 00-38.59N 086-04.41W 249T 4.3
COMMENT: Under way to Galapagos, 1.5 kn counter current, beautiful day,
no
wind, engine

Eén van de vele
zonsondergangen
Zondagmorgen 24 februari 2008, 9de
dag van de
overtocht naar de Galapagos
Weer een stralende dag en alles wel aan boord. Alleen de
stroom
speelt
ons
parten. Vannacht was die toegenomen tot 1.7 knoop, de laatste uren
zelfs 2
knopen. Dan varen we 5.7 op het metertje in de kuip (door het water) en
daar
blijft maar 3.7 over de grond van over. Vannacht hadden we veel uren
van 3.3
mijl. Zo lijkt er geen eind aan te komen. Maar er is nog diesel, of
beter
gezegd: er is weer diesel. Dat zit zo, we hebben een hoog liggende tank
(de
boventank) en een tank in de kiel (de ondertank).
In de ondertank zat nog 120 lieter diesel, de boventank (ook 120 liter)
was
bijna leeg. Ook hadden we alle yerrycans al opgemaakt. Normaal pompen
we als
het nodig is diesel met een electrische pomp van de onder- naar de
boventank.
Dat probeerden we nu ook, maar er gebeurde niks, het pompje tikte wat
maar er
kwam geen diesel uit. Oorzaak: verstopte aanvoerleiding vanuit de kiel,
vieze
diesel. Heel gepruts, verstopping hier niet te verhelpen. Maar dank zij
een
ingenieus stelsel van kranen en leidingen
kon de motor ook direct op de ondertank draaien, dus varen we nog. Want
dat is
het schrikbeeld, als je motor stopt drijf je in hoog tempo terug naar
vanwaar
je gekomen bent en blijf je halverwege heel lang dobberen, want wind
staat
voorlopig niet op het programma.
Maar er was ook wat afwisseling. Zo zagen we in de verte een kokosnoot
drijven,
nee wat te groot voor een kokosnoot, een plank, nee hij beweegt. Erheen
gevaren: een enorme zeeschildpad die woest peddelend weg trachtte te
komen van
de kookpotten der zeevarenden, want dat was vroeger het lot van de
schildpadden. Prachtig beest, volop in zijn element, foto's volgen.
Later
springen in de verte dikke vissen steeds maar weer hoog boven het water
uit en
terwijl grote rugvinnen van predatoren rondjes draaien
rond de school die ze aan het consumeren zijn. Op de oceaan gaat het op
leven
en dood.
Positie
zoals op Shiptrack: 2008/02/24 11:52 UTC
00-05.24N 087-33.45W COURSE: 249T SPEED: 4.0
COMMENT: Under way to Galapagos, 2kn countercurrent, no wind, still
diesel
Nog 135 mijl naar Wreck Bay, San Cristobal

Zonsopkomst met rustig weer
24
februari om 15.37.55 UTC is de Johanna de
evenaar gepasseerd op 87 47.29 West
Maandagmorgen 25 februari, 10de dag van
de oversteek naar de Galapagos
Land in zicht! Na het optrekken van de laatste ochtendnevels verscheen San Cristobal aan de horizon. Zich scherp aftekende rotsen boven het nevelige blauw van het verre water. De laatste loodjes. En die wegen zwaar. Gisteren hebben we de snelheid door het water teruggebracht tot 5.5 knoop, het brandstofverbruik bleek toch te hoog. Vannacht nam de tegenstroom toe tot 3.3 knoop. Urenlang kropen we met iets van 2 knopen vooruit. Alternatieve strategiën? Niet dus, iedere andere weg is langer dan de kortste weg. Alsof Neptunes ermee speelt. De zee was vannacht zo glad dat Venus zich erin spiegelde, de maan zo helder dat je verder geen licht nodig had. Maar inmiddels is dus de zon op, land in zicht en is de stroom wat afgenomen. Op naar de Galapogos.

Land in zicht
Positie
zoals op Shiptrack: 2008/02/25 12:09 UTC 00-29.01S 088-58.22W COURSE:
249T
SPEED: 4.0
COMMENT:
Towards Galapagos, up to 3.2kn countercurrent, no wind, still diesel
Nog 43 mijl te gaan naar Wreck Bay op San Cristobal.