Vanmorgen om 9.00
de pas uit. Brekers aan beide kanten, maar daartussen
in voldoende diepte en rustig water. Nu met ruime wind
onderweg naar
Vanuatu,
1140 mijl naar port Vila. Ik sla Fiji over. Het schijnt wel mooi te
zijn maar
de bureaucratie schijnt daar, volgens berichten van zeilers die er
geweest zijn, erg toegenomen te zijn na de staatsgreep van 2 jaar
geleden.
Sommige zeilers hebben problemen met inklaren, bewerkelijk en er wordt
veel
ingepikt (drank). Het is ook een moeilijke groep voor solozeilen, lange
stukken
zonder ankermogelijkheden met veel riffen. Dat sla ik dus over zodat ik
meer
tijd heb in Vanuatu, daar komt Eveline eind van de maand ook heen. Sindsdien is het
flink
blijven waaien, nu zo'n 25 knopen. Dat terwijl de gribfiles voor dit
moment
niet verder komen dan 16 knopen. Wel zou de wind tegen het weekend
toenemen, we
zullen zien of dit al die toename is of dat het er nog bovenop komt.
Maar dit
is een stevig schip en we kunnen wel wat hebben. Verder vanochtend nog
de broodmachine
gevuld zodat we straks met de lunch heerlijk vers brood hebben. Maar
dat soort
simpele klussen worden hele projecten op een zee als deze. Derde
rif
gezet, nu met het zeiljack aan, veel overwaaiend water. Daarna gedroeg
de boot
zich weer wat beter en hoefde ook de windvaanstuurinrichting er niet
meer zo
hard aan te sleuren. Inmiddels is het weer wat rustiger, wind onder in
de 20,
maar nog veel water in de gangboorden. Van winlink: Van
mij mag het ook wel een beetje minder. Vannacht stond het windmetertje
regelmatig boven de 30 knopen, en dat is dan nog maar de schijnbare
wind, de
ware wind komt schuin van achteren en is dus nog wat krachtiger. Maar
ik had
weinig zeil laten staan voor de nacht, 3de rif erin plus een hoekje
genua. Al
met al zijn we dan ook niet echt snel opgeschoten, maar zo hoef je in
ieder
geval niet steeds je bed uit om de zeilen aan te passen. Ik heb dus ook
nog
best goed geslapen. Het weer is donker, grote wolkenmassa's bedekken de
lucht. Maar het regent niet, al wordt dat
ruimschoots
gecompenseerd door overvliegend water als een grote golf met een knal
tegen de
boot aan breekt. Echt rustig is het hier dus niet. Ik leef dan ook
uitsluitend
binnen, met 2 luikjes vastgezet in de ingang. Wat lezen, eten maken,
veel
slapen, verder gebeurt er niet veel. Nog 737 mijl naar port Vila op Vanuatu,
etmaal van
134. Van
winlink: Langzaamaan is de
wind afgenomen. Gisteravond kwam hij nog maar zelden boven de
25 knopen en soms zelfs onder de 20 (schijnbaar). Toen heb ik voor de
nacht
vast al een flink stuk genua uitgerold. Vanochtend vroeg leek het me
wel
windstil, maar nog altijd 15 knopen op de meter (dwz 20 true). Zo zie
je maar,
alles is releatief. Inmiddels is de genua helemaal uit en staat het 2de
rif te
wachten tot ik hem er ook uithaal. Zo zeilen we nu weer prachtig, zelfs
het
zonnetje komt er weer bij.
TIME: 2008/08/23 18:11 TIME:
2008/08/24 18:05 TIME:
2008/08/25 18:31 Eergisteren bij
mooi weer de eerste windveren in de blauwe lucht. Gisteren een
rode zonsopkomst. Beide de voortekenen van een volgend naderend front.
En
gisteravond was het zover, wind onderin de 20 knopen, donkere luchten
overal.
Rif gestoken. Toen ik de genua wilde indraaien zat de reeflijn
muurvast, geen
beweging in te krijgen. Met een loeiende wind en het voordek inmiddels
onder
het massieve water leek een tochtje naar voren ook geen goed
vooruitzicht. Wat
nu, juist, voor de wind weglopen en de rust keert weer. De
terugklapperende
genua zorgde er meteen voor dat de lijn weer vrij raakte op de drum.
Alles
opgelost. Maar rustig stabiel weer heb je hier dus niet. Iedere 3 tot 5
dagen trekken
hier koufronten over, uitlopers van zware stormdepressies die in het
diepe
zuiden 50+ knopen wind geven, en hier nog de stuiptrekkinkjes vertonen
die we
de afgelopen reis ondervonden hebben. Op de inmarsat komt een continue
reeks
stormwaarschuwingen binnen, geldig voor de zuidelijker gebieden. TIME:
2008/08/26 18:49 Nog 55 mijl
naar Port Vila, van de 1140. Donderdagmiddag: 16.00 lokale tijd (weer een uur terug) loop
ik nog
mooi bij licht Port Vila aan. Het bootje van de quarantaine dienst komt
langszij, of ik aan een boei wil, goed idee, ze varen me voor en helpen
met afmeren. Wat een rust. De quarantaine formaliteiten zijn snel
afgehandeld. Ze nemen alle verse spullen in beslag. Dat wil zeggen
alles wat ik niet van te voren uit de koelkast gehaald had en veilig
opgeborgen had. De schade blijft dus beperkt tot wat te zachte tomaten,
uien en aan aagbebroken stukje kaas. Al met al was dit een van de ruigste
overtochten
die ik me herinner. Zelden zo veel wind zo lang aanhoudend. Maar ook
weer een snelle overtocht met een gemiddelde vaart van 5.7 knopen op de
1140 mijl. Inmiddels de website dus bijgewerkt. Let op:
hierboven en ook op de vorige pagina (samoa2)
zijn foto's toegevoegd.
Dinsdag
19 augustus 2008, vertrokken
naar Vanuatu
Bakboord kant van de pas bij de
doorvaart, links
het wrak op het rif, rechts de palen die de BB zijde van de pas markeren
Stuurboord zijde
van de doorvaart
Woensdagmorgen
20 augustus 2008, dag 2 van
de tocht naar Vanuatu
Een zware golf knalt tegen de zijkant van de boot. Massief water rolt
over de
buiskap. Het is dus gaan waaien. Dat zag er gistermiddag wel anders
uit. Het
mooie windje waar ik mee vertrokken was verdween. De golven bleven.
Uiteindelijk een paar uur op de motor gevaren. Ondanks de heftige
bewegingen
toch maar eten gemaakt, geen hutsput maar maceronie met ham. Was
lekker. Maar
na het eten kon er weer gezeild worden, de wind trok steeds verder aan
tot ik
om 5 uur vannacht het tweede rif moest steken en ook de boom uit de
genua
gehaald heb, de wind kwam iets te veel van opzij in.
Hoge zeeen achtervolgen de Johanna
Vrijdagmorgen
22 augustus 2008, dag 3 van
de tocht naar Vanuatu
Waar is donderdag 21 augustus zal de oplettende lezer roepen. Het
antwoord is
simpel: overgeslagen. Wij zijn ergens vannacht de datumgrens
gepasseerd. Dan
gaat niet de klok een uur terug maar de kalender een dag vooruit. Je
kan dit
zien als een compensatie voor al die keren dat je de klok teruggezet
hebt en
dus steeds een uur extra kreeg. Nu ben je een dag kwijt. Was het hier
eerst 13
uur vroeger dan in nederland, nu is het 11 uur later.
De nacht was roerig, rond 3 uur werd ik wakker doordat we een paar
enorme
schuivers maakten, loeiende wind, zo tussen de 30 en 35 knopen.
Naarmate de wind langer doorzet bouwt
de zee zich
verder op
Nog 875 mijl naar Port Vila (van de 1140), de kop is er al weer af,
etmaal van
133.
TIME: 2008/08/21 18:07
LATITUDE: 14-27.23S
LONGITUDE: 177-01.36W
COURSE: 244T
SPEED: 5.4
COMMENT: Towards Vanuatu, lots of wind, rough seas
Zaterdagmorgen
23 augustus 2008, dag 4
van de tocht naar Vanuatu
Onverstoort trekt de Johanna zijn
mijlen
TIME: 2008/08/22 18:07
LATITUDE: 15-02.96S
LONGITUDE: 179-16.79W
COURSE: 257T
SPEED: 5.3
COMMENT: Towards Vanuatu, lots of wind, rough seas
Zondagmorgen
24 augustus 2008, dag 5 van
de tocht naar Vanuatu
Nog 593 mijl naar Port Vila, van de 1140, dus
vrijwel op de helft. Dagafstand 147 mijl. Zie onder de positie zoals
aan
winlink doorgegeven vanmorgen. Valt je wat op? Juist de lengte is niet
meer
west maar oost, na ruim 2 jaar is de Johanna terug op het oostelijk
halfrond.
LATITUDE: 15-35.61S
LONGITUDE: 178-15.81E
COURSE: 258T
SPEED: 6.1
COMMENT: Towards Vanuatu, more quiet now
Maandagmorgen
25 augustus 2008,
dag 6
van de tocht naar Vanuatu
Nu een stralende dag. Blauwe luchten, zon en hier en daar wat witte
wolkjes.
Ook de nacht was rustig, iets te rustig. Daardoor werd de slaap soms
wat
gestoord door klapperende zeilen. Een keer er uit geweest om de
bulletalie
(lijn die de giek naar buiten houdt) strakker te zetten, zodat de giek
niet
terug kan slaan.
Dan een ander onderwerp: indertijd kocht ik een Forward looking sonar
van
Interphase Technologies. Ik had beloofd te berichten over de ervaringen
met dit
apparaat. Dit is dus een dieptemeter die vooruit kijkt en op een scherm
het
bodemprofiel voor je weergeeft. Op zich doet die sonar het prima, je
ziet
vooral verticaal oprijzend koraal zo'n 50 meter vooruit. Maar dan zie
je het
koraal inmiddels met het blote oog meestal (als het licht goed is) ook
al. Maar
het ding is nu al voor de 2de keer stuk en
opnieuw opgestuurd naar Californie. Ze maken hem wel onder garantie
maar de
verzendkosten per DHL zijn hoog, nu al 4 keer dus. Verder heb ik hem in
een
jaar tijd pas 3 maanden kunnen gebruiken, verder onderweg en kapot, nu
sturen
ze hem naar Australie terug, anders geen betrouwbaar adres. Dit
apparaat is dus
nog geen doorslaand succes.
Nog 457 mijl naar Port Vila (van de 1140), etmaal van 133 mijl, wat
minder dan
wat ik gewend ben, te weinig wind.
LATITUDE: 16-15.51S
LONGITUDE: 176-03.32E
COURSE: 258T
SPEED: 5.6
COMMENT: Towards Vanuatu, good sailing
Dinsdagmorgen
26 augustus 2008, dag 7
van de tocht naar Vanuatu
En daar stond ik dan te schreeuwen, in mijn handen te klappen, met de
armen
zwaaien. Een solozeiler met oceanitus die psychiatrische hulp nodig
heeft? Nee,
een enorme Jan van Gent die in de late schemering keer op keer op mijn
hoge
zonnepaneel probeert te landen. Telkens maakte hij weer een rondje en
kwam
langzaam tegen de wind in aanglijden met zijn landingsgestel uit en
leek zich
van mijn tumult niets aan te trekken tot hij op het laatste moment dan
weer een
doorstart maakte. Want wat wil een Jan
van Gent daar. Juist, gratis meevaren en poepen. Een beetje poep al
stelt het
hele paneel buiten werking en op zee kan ik er niet bij om het schoon
te maken.
Met donker verdween het enorme beest. Laten we wel zijn, het schip is
van mij
en de zee van hem.
Verder een rustige dag zeilen. Weinig wind, maar omdat die half (dwars)
inkomt
neemt de wind die we voelen (de schijnbare wind) toe met de snelheid
van het
schip. En is de wind waarop je zeilt sterker dan de echte wind. Zo
kwamen we
toch nog redelijk vooruit.
Nog 297 mijl naar Port Vila, van de 1140. Etmaal van 133 mijl.
LATITUDE: 17-01.01S
LONGITUDE: 173-48.90E
COURSE: 251T
SPEED: 5.3
COMMENT: Towards Vanuatu, quiet weather
Woensdagmorgen
27 augustus 2008, dag 8 van
de tocht naar Vanuatu
Maar inmiddels is de nacht weer voorbij, het
ontbijt op en het weer redelijk, wind ook weer rustig met 15 knopen.
Nog 188
mijl naar Port Vila (van de 1140).
LATITUDE: 17-21.77S
LONGITUDE: 171-31.83E
COURSE: 270T
SPEED: 6.0
COMMENT: Towards Vanuatu
Donderdagmorgen 28 augustus 2008, dag
9
van de tocht naar Vanuatu
Land in zicht! Een onrustige nacht. Middernacht veel wind, 2de rif
gestoken,
paar uur later AIS alarm, schip passeert in het zuiden, dan weer weinig
wind,
veel golven en ondanks dat alles toch nog even geslapen. Vanochtend
vroeg weer
een rif uit het zeil en kon de genua uitgeboomd, je blijft er druk mee.
Maar
inmiddels is het ontbijt op en het eiland Efate in zicht. De afstand is
nog 55
mijl (naar de Q-ankerplaats, daar op de officials wachten, maar dat zal
wel
morgen worden), en ik heb nog ruim 10 uur voor het donker wordt, rond
19.00 is het donker. Hoewel de haven ook bij
donker goed aan te lopen moet zijn doe ik het liever bij licht. En
omdat de
motor nu toch eerst een paar uurtjes moet draaien voor de stroom
(sleepgenerator is de lijn bijna van door, eerst opnieuw aantakelen)
heb ik de
motor ook maar in z'n vooruit gezet, scheelt net dat knoopje extra.
TIME:
2008/08/27 18:43
LATITUDE: 17-49.20S
LONGITUDE: 169-13.02E
COURSE: 261T
SPEED: 4.8
COMMENT: Towards Vanuatu
Afgemeerd in Port Vila