Zondag
16 maart 2008, vertrokken naar de Marquesas
Het is zover. Vanochtend om 8.00 heb ik het anker opgehaald voor de
grootste
oversteek ooit, 2916 mijl naar Fatu Hiva op de Marquesas. Schitterend
weer, warme
zon, vlak water en heel weinig wind.
Rustig
op de motor tuffen we onder het
land vandaan. Een enorme rog sprong net dicht bij de boot meters hoog
het water
uit. De vulkanen zijn weer met wolken omgeven. Achter me twee Franse
boten die
ook zojuist vertrokken zijn. Ik ben volstrekt illegaal zonder zarpe
vertrokken,
maar tot nu toe lijkt het goed te gaan, er lag wel een schip van de
kustwacht met een paar snelle ribs erbij,
maar ze komen nog niet achter me aan. Nu eerst maar naar internationale
wateren.
Maandag
17 maart, ochtend van dag 2 van de oversteek naar de Marquesas
Het is gisteren nog een mooie zeildag geworden. Om 11 uur was er wat
wind, de
broodmachine was ook klaar dus de motor kon uit. Halve wind en een
koers van
zo'n 230 tot 240 graden. De directe weg naar de Marquesas is 257
graden, maar
ik wil liever eerst wat meer naar het zuiden omdat daar meer wind
staat. In de
loop van de dag nam de wind nog wat toe, we liepen al gauw 5 knopen
door het
water en hebben ook nog een knoop stroom mee. Ondanks de vrij lichte
wind
schieten we dus lekker op. De nacht was
wat onrustiger. 's avonds verzamelden zich wat buien in het westen,
kwamen mijn
kant op. Voor het donker het eerste rif nog maar gestoken. 's Nachts
wisselden
de buien zich af tussen mijn slaapjes door. Dan nam de wind toe tot 20
knopen,
genua wat inrollen, goed dat het grootzeil al gereefd was, en dan weer
viel de
wind weg tot niets, klapper klapper. Met een beetje regen en grote
witte vogels
die in het donker rakelings over ons heen scheerden.
TIME:
2008/03/17
14:13 UTC
LATITUDE: 01-49.89S
LONGITUDE: 092-50.02W
COURSE: 254T
SPEED: 5.8
COMMENT: Good sailing towards Marquesas
nog 2784 mijl naar de zuidpunt van Fatu Hiva
Dinsdag
19 maart 2008, 's middags
Met de motor bezig geweest. Ik zag vanochtend bij een controle allemaal
luchtbellen gaan door het koelwaterfilter van de motor. Normaal zie je
niks,
alleen maar water, de lucht wordt direct meegezogen. Ik heb het filter
schoongemaakt,
geen verschil, daarna de impeller van de waterpomp vervangen, even een
lastige
klus, je kan er zo slecht bij. Was hard nodig, er was een blad van
afgebroken.
Nieuwe erin, nu weer klaar. Maar het afgebroken stuk zit dus ergens in
het
koelsysteem, hoop dat het geen kwaad doet. Moet maar flink veel zeilen.
Woensdag 19 maart 2008,
ochtend van de 4de dag van de oversteek naar de
Marquesas
Redelijk rustige nacht gehad, steeds gezeild. Alleen regelmatig
klapperende
zeilen als de wind wat draaide, dan eruit om de koers wat bij te
stellen. Ik
vaar op de electrische stuurautomaat, er is te weinig wind voor de
windvaanstuurinrichting.
Ik
begin nu weer aardig in de routine te komen van het leven op zee,
waarbij
een paar mijl meer of minder en een paar dagen meer of minder niets
meer
uitmaken, voorlopig leef je op zee. Als ik op de GPS kijk denk ik soms
nog dat
ik me vergis, 2600 mijl te gaan, dat is een nulletje te veel, meer nee,
het is
echt ver.
's Ochtends eerst thee zetten en ontbijt, sinasappelsap, fruit en (nog
een paar
dagen) yogurt uit Panama. Dan het logboek bijwerken, op de kaart kijken
of het
al opschiet (schaal 1 op 25 miljoen), positierapport voor winlink
versturen.
Vandaag brood in de broodmachine, motor zachtjes stationair draaien
voor de
stroom, watermaker aan. De broodmachine neemt veel stroom, verder kan
ik het
met de sleepgenerator (geeft weinig bij lage snelheid) en de
zonnepanelen (wat
bewolkt vandaag) aan. Dan het
Nederlandse radionetje met ondermeer de Kind of Blue, Rajac, Mama
Cocha, Blue Crystal en
Caramaro. Allemaal schepen tussen Cartagena en hier. Nu het stukje voor
de
website maken, onderbroken door deel 2 van het Nederlandse netje met
schepen
die meer naar het westen zitten, de Libertijn en de Sun Ra. Straks
koffie met
een boek. Voor je het weet is de ochtend al bijna voorbij.
TIME: 2008/03/19 13:05
UTC
LATITUDE: 03-12.52S
LONGITUDE: 096-39.93W
COURSE: 253T
SPEED: 4.8
COMMENT: After a quiet night
nog 2535 naar het waypoint bij Fatu Hiva
Donderdag
20 maart, ochtend van de 5de dag van de oversteek naar de
Marquesas
Gisterochtend was de wind nog zwak en draaide verder naar het oosten.
Toen heb
ik een paar uurtjes gevaren met de boom op volle lengte uitgeschoven in
de
geheel uitgerolde genua, enorme lap zeil dwars op de boot. Maar de wind
was
toch niet achterlijk genoeg, de zaak maar weer opgeborgen. In de middag
trok de
wind aan tot 12 kn, eindelijk mooi zeilen! Maar de nacht was weer erg
onrustig,
de ene bui na de andere, buien waarin de wind wegviel waarna de Johanna
dwars
op de ruwe zee heftig lag te rollen.
Net als ik dan de zeilen die kapot dreigden te klapperen wilde bergen
begon het
dan weer wat te waaien, een patroon wat zich vele malen herhaalde. Maar
nu
schijnt de zon weer, geen bui meer te zien, een stralende dag, met
halve wind
en zo'n 6 knopen over de grond spoeden wij ons voort naar steeds
verdere
oorden.
Alleen jammer dat de tomaten bijna allemaal verrot zijn, de bananen
gisteren
allemaal rijp en nu al tot moes, het gaat snel in de warmte.
TIME: 2008/03/20 13:01
LATITUDE: 04-04.99S
LONGITUDE: 098-35.25W
COURSE: 259T
SPEED: 5.8
COMMENT: Many squals during the night, nice weather now
nog 2412 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 14.00 UTC)
Vrijdag 21 maart, ochtend van de 6de
dag van de
oversteek naar de Marquesas
Het ontbijt is alweer op, de dag stralend maar de wind nogal zwak
vandaag. De
nacht was rustig, stabiel windje, goed geslapen. Gisteren was het
prachtig
zeilen met 13-15 knopen wind dwars inkomend. Dan wil de Johanna wel
varen. De
dagafstand van 144 mijl is een record tot nu toe. Toch merk je dat het
schip
zwaar is, met alle water, diesel en voedsel zijn we wel 1000 kilo
zwaarder dan
normaal bij een tochtje over het wad. 1000 kilo is best veel op een
eigen
gewicht van 4500 kilo. Uitschieters in snelheid naar 7 knopen en meer
zijn
zeldzaam geworden. Verder is het hier leeg, geen scheepvaart, het enige
leven
is een enkel vogeltje dat laag over de golven scheert. Ook was er
vannacht een
vliegende vis die me luid klapperend op dek wakker maakte. En wij maken
rustig
onze mijltjes, alsof er geen eind aan komt.
Zeilend over een
rustige
Pacific
TIME:
2008/03/21 12:47 UTC
LATITUDE: 04-32.78S
LONGITUDE: 100-57.26W
COURSE: 253T
SPEED: 5.5
COMMENT: Quiet night, stable winds
nog 2267 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 14.00 UTC)
Zondag
23 maart, ochtend van de 8de dag van de oversteek naar de
Marquesas
Een week op zee nu, en in die week 922 mijl afgelegd, niet slecht
gezien de
veelal zwakke wind, maar dankzij de stroom die flink geholpen heeft.
Toen ik
vanochtend om 7 uur opstond, was het buiten weer vies en druilerig.
Maar omdat
we de 105 west gepasseerd zijn heb ik de klokken en uur teruggezet en
ben weer
in bed gekropen. Toen ik weer om 7 uur opstond brak de lucht open, de
zon
schijnt weer! Buiten met m'n kopje thee in de ochtendzon, een heel
andere
wereld. De nacht was wat roerig, de wind stevig (18-20) en dwars
onkomend net
als de golven. En dan gaan we snel. Maar snel over een ruwe, dwars
inkomende
zee is wel wat hobbelig. Ik ben dus lichtelijk door elkaar gerammeld.
Maar met het
zonnetje erbij en nu iets minder wind kan het weer een mooie dag worden.
TIME:
2008/03/23 13:02 UTC
LATITUDE: 05-28.02S
LONGITUDE: 105-28.91W
COURSE: 260T
SPEED: 6.1
COMMENT: Dark and cloudy
nog 1991 mijl (7 lokaal, 14 UTC), en 1985 (8 lokaal, 15 UTC) naar Fatu
Hiva
Maandag 24 maart, ochtend van de 9de
dag van de oversteek naar de
MarquesasMaandag 24 maart, avond
Rustige dag. De wind nam wat af, in de loop van de dag kon het tweede
rif uit
het grootzeil, de genua werd helemaal uitgerold. Zo hobbelen we nu
rustig voort
de nacht in. Het avondeten is op, afwas gedaan. De laatste tomaat is
op. De
witte kool voor het merendeel weggegooid, was van binnenuit gaan
rotten. Maar
er zijn nog volop appels en de uien uit Panama, blijven ook goed. De
ijsbergsla
wordt ook minder, ik kan niet tegen het bederf opeten. Zojuist de
Libertijn nog
op de radio, ze schieten flink op, nog 900 te gaan, De Sun Ra kan ik
niet meer
horen, maar die zouden vandaag aankomen.
Dinsdag 25
maart,
ochtend van de 10e dag van de oversteek
naar de Marquesas
Het wordt bijna saai, alweer een rustige nacht en een stralende dag.
Maar wat
is een rustige nacht eigenlijk. Dat gaat als volgt. 19.00: bedtijd.
20.45:
onrustige bewegingen en het water stroomt te hard langs de romp naast
mijn bed,
wakker, eruit. Wind wat toegenomen, normaal niet alarmerend, maar met
niemand
op wacht moeten de marges wat ruimer zijn, ik rol een paar extra slagen
in de
genua. 23.30: wakker, koers controleren. Blouse aan, het wordt kouder,
gordel
aan, hoofdlamp op. Wind wat geruimd, het schip is meegedraaid, ik stuur
de
windvaan wat bij en blijf een poosje buiten om het resultaat af te
wachten. Nu
mooi stabiel op de goede koers. De maan is opgekomen en trekt een
zilveren pad
naar de horizon. Overal sterren, het Zuiderkruis prominent aanwezig op
de
zuidelijke hemel. 4.30: zeilen klapperen, wind afgenomen, outfit aan en
naar
buiten. Rol de genua helemaal uit, corrigeer de koers, blijft
klapperen. Dan
maar beter met half ingerolde genua. Weer in bed hoor ik de wind weer
aantrekken. 6.00: licht, zon komt op, opstaan.
Inmiddels ontbeten, radiopraatjes gehad, mail opgehaald en de dag is
weer in volle
gang.
Woensdagmiddag
De wind is wat toegenomen, zo rond de 15-20 knopen uit SO. Gereefd
grootzeil en
beetje ingerolde genua beide over SB. De sleepgenerator heb ik
ingehaald, hij
begint om de één of andere reden de radio te storen, het
wordt steeds
moeilijker mail te ontvangen en verzenden met dat ding aan. Maar eens
een dagje
zonder proberen en zuinig met stroom zijn. Maar we gaan snel, steeds
boven de
6,5 kn. Een stel donkere buien zijn net voorbijgetrokken, nu weer
zonnig. En toen kwamen er meer buien. Bij de eerste keek ik naar de
bui, toen naar het
tuig (1 rif, wat ingerolde genua) en dacht: dat kan wel. Nou het kon,
maar de
Johanna ging meer over het water dan erdoor. Voor de tweede bui stak ik
het
tweede rif. Alleen maar regen, geen wind, dobberen met te weinig
zeilen. Bij de
derde bui was ik aan het eten koken, kwam dus niet goed uit. Veel wind,
veel
regen, meer wind, meer regen. Rol de genua verder in met de lierzwengel
op de
winch voor de reeflijn. Windmeter piekt boven de 30 knopen plus onze
eigen 7, ik naar de mast, derde rif erin.
Met nog een klein puntje fok en grootzeil zeilen we verder. Toch nog
wat
gegeten, geen tijd om sla te maken. Nu, voor de nacht is het weer
rustiger,
derde rif eruit, we komen hier om te zeilen en niet om te drijven.
Donderdag 27 maart,
ochtend van de 12de dag van de oversteek naar de Marquesas
Dat was me het nachtje wel weer. De buien bleven elkaar opvolgen,
de
één nog
heftiger dan de andere. In de buien liep hij vreselijk hard, tussen de
buien
door klapperde het grootzeil en sloeg de fok met vreselijke knallen
terug. En
toen waren we op de helft, 1453 mijl gevaren en evenzo vele mijlen te
gaan. Nu
varen we niet meer van het dichtsbijzijnde land af maar er naar toe.
Maar geen
goede gelegenheid voor een party. Om 01.30 de boom aan BB in een klein
puntje
fok gezet en de koers wat ruimer gelegd zodat hij vol bleef staan. Een
hele verbetering, de Johanna loopt in de
buien beter voor de wind weg en er klappert minder tussen de buien in.
We sturen
alleen te veel naar het noorden, maar dat corrigeren we later wel.
Inmiddels ochtend, zelfs nog een klein beetje geslapen. Nog steeds
hetzelfde
weer, donker en bui na bui, alleen een beetje minder heftig. Tussen de
buien in
zijn we ondertuigd, dan rollen we heftig door het gebrek aan snelheid,
maar de buien
komen zo snel dat je de zeilvoering niet steeds kunt aanpassen. Verder
is de
stroom die ons zo veel vaart gaf sinds vanochtend opgehouden.
TIME: 2008/03/27 14:55 UTC
LATITUDE: 07-10.51S
LONGITUDE: 115-10.83W
COURSE: 263T
SPEED: 5.4
COMMENT: Many squalls with gale conditions, heavy rain
nog 1408 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC)
Donderdagmiddag
Het weer is opgeklaard, grote stukken blauwe hemel, de wind net boven
de 20 kn
en stabiel. De boom is uit de genua, genua nu helemaal afgerold aan SB
achter het dubbelgereefde grootzeil. En we gaan hard, denderen trillend
en
stotend over de golven. Hoge lange golven met witte kammen die op je
neerkijken
maar waarvoor de Johanna toch altijd weer op tijd haar kontje optilt.
Slechts
zelden spetters in de kuip, maar de rest van het schip wordt goed
gespoeld.
Vrijdag 28 maart,
ochtend van de 13de dag van de oversteek naar de Marquesas
Nu een echt rustige nacht gehad, niet een keer eruit voor wind, zeilen
of koers.
De hele nacht op koers en snelheid met een stabiele wind, heerlijk.
Alleen maar
eruit om de horizon regelmatig rondom af te turen naar lichtjes, niks
te zien
zoals gebruikelijk. Zojuist het Nederlandse radio netje beluisterd,
even
bijpraten, ontbeten en een rondje vliegende vissen ruimen over dek, zo
de
dagelijkse routine. De stroom, waarvan ik gisteren schreef dat hij
opgehouden was,
is er weer, ietsje zwakker maar wel de goede kant op.
TIME:
2008/03/28 13:53
LATITUDE: 07-27.45S
LONGITUDE: 117-34.03W
COURSE: 266T
SPEED: 6.1
COMMENT: Good sailing, stable winds
nog 1259 mijl te gaan (8.00, 15.00 UTC), etmaal van 149, het aftellen
begint
Zaterdagmiddag
Dit was een rustige dag zeilen onder strakke blauwe luchten en op een
transparant blauwe zee. Vanochtend was de wind wat gekrompen zodat de
boom in
de genua kon. Prachtig zeilen met zo'n enorm uitgeboomd zeil. Het ging
alleen
wat rustig, de vaart wou er niet echt in komen. In de loop van de
middag trok
de wind aan en ruimde, nu weer op de oude manier verder, alles over
bakboord en
zeilen maar.
Vanochtend ook een groot schip op de AIS, de Stellar Fortune op 27 mijl
afstand. Daarna riep een vissersboot (a long-line fishing vessel) het
schip aan
zijn stuurboord zijde (calling the vesssel on my starboard side) op.
Toen
niemand antwoordde dacht ik dat ik dat ook wel kon wezen en heb hem dus
beantwoord. Maar hij bedoelde de Stellar Fortune, bang dat die zijn
mijlenlange
lijnen zou stukvaren. Later heb ik die visser weer opgeroepen, posities
uitgewisseld, maar hij was toen al flink uit de weg.
Zondag 30 maart, ochtend van de
15de dag van de oversteek naar de Marquesas
Nu twee weken op zee, en het went al. Maar toch tel je af, nog rond de
1000
mijl, niet ver meer. Ja, maar nog altijd zoiets als van de Azoren naar
Engeland, alles is relatief op deze oceaan.
Vannacht 1.00 waren we flink uit koers geraakt, de wind was gekrompen
en dan
stuurt het schip mee dankzij de windvaanstuurautomaat. Nou kijk ik niet
op een
paar graadjes, maar 30 graden is te veel. Dus ik naar het voordek om de
boom in
de genua te zetten, nodig om een ruimere koers te kunnen varen.
Onderweg naar
voren steeds eerst de vliegende visjes verwijderen, geeft zo'n troep
als je ze
stuk trapt. Daarna nog wat geslapen. Weer een stralende dag met hier en
daar
wat laaghangende bewolking.
Zondagmiddag
Eigenlijk niets te melden. Rustige dag, rustige passaatwind, rustig
gangetje
met uitgeboomde genua onder blauwe luchten. Geen andere scheepvaart,
geen
vogels of vissen.
Maandag 31 maart,
ochtend van de 16de dag van de oversteek naar de Marquesas
Wat weinig wind in de nacht. Het gaat dus wat langzamer. Verder een
licht van
een schip gezien. Hij leek een tegenovergestelde koers te varen, had
geen radar
aan, dus een klein schip, reageerde niet op een oproep op kanaal 16.
Ook een
gekko (kleine hagedis) gezien in de kuip. Eerst dacht ik in het licht
van mijn
hoofdlamp een vliegende vis over de lier te zien kruipen. Maar vissen
kruipen
niet. Het is nog een klein gekkotje van ongeveer 5 cm. Mogelijk aan
boord
geboren. Misschien ook wel een kleine reuzenleguaan. Jammer dat ik geen
kakkerlakken heb.
Als een grote vlinder op de passaatwind
TIME:
2008/03/31 15:01
LATITUDE: 08-50.98S
LONGITUDE: 124-18.27W
COURSE: 255T
SPEED: 4.3
COMMENT: Sailing goose-winged towards the Marquesas, little wind
Nog 857 mijl (8.00 lokaal, 15.00 UTC) naar Fatu Hiva, etmaal van 125
mijl
Maandagmiddag
Rustige zeildag vandaag, wind voldoende oostelijk om de boom in de fok
te
houden, wind soms wat te zwak voor de windvaanstuurautomaat, maar dan
neemt de
electrische stuurautomaat het over. Zon, verspreide wolken, een wat
onrustige
zee. Uitkijken, boekje lezen, eten koken, mail afhandelen. En de dag is
zomaar
weer om. De gekko niet meer gezien.
Dinsdag
1 april, ochtend van de 17de dag van de oversteek naar
de
Marquesas
Rustige nacht, behalve dan dat de bilgepomp twee maal aansloeg met
bijbehorend
alarm. De tweede keer ben ik maar eens gaan kijken. Bleek het toilet
over te
stromen, een knopje stond niet goed. Normaal stroomt het toilet nooit
over, de
toiletrand zit boven de waterlijn, normaal dus. Maar nu niet, het schip
is te
zwaar beladen. Eigenlijk best gevaarlijk zo'n toilet.
Ook weer een ander schip gezien, alarm op de AIS ging er zelfs van af,
hij
passeerde 8 mijl achter me, de Lucky Ace. Ik zie in mijn eentje heel
wat meer
andere scheepvaart dan volledig bemande boten, die zien nooit wat. Ook
ging het
alarm op de Inmarsat-C af, een relay van een noodbericht. Er was een
EPIRP
(noodzender) geactiveerd op een positie zo'n 400 mijl ten noorden van
mij. Kan
ik echt niet even heen varen, maar ik zal morgen de positie doorgeven
op één
van de radionetwerken, ik meen dat daar wel jachten in de buurt zitten.
Overigens worden dergelijke EPIRPS vaak
per
ongeluk geactiveerd, zo vaak zelfs dat het lijkt of er geen serieuze
actie meer
op ondernomen wordt. Ik heb overigens ook zo'n ding, komt automatisch
los van
het schip wanneer dat zinkt en wordt dan door het zeewater geactiveerd.
Daarna
zendt de EPIRP noodsignalen naar een satelliet die op zijn beurt de
positie
bepaalt. Hoop ik niet nodig te hebben.
LATITUDE: 09-00.95S
LONGITUDE: 126-28.82W
COURSE: 269T
SPEED: 5.9
COMMENT: Quiet night, beautiful morning
Nog 728 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC)
Dinsdagavond
De wind was vanmiddag wat aangetrokken en wat zuidelijker geworden,
boom uit de
fok gehaald, alles over stuurboord. Later wind boven de 20 knopen, 2de
rif erin
gelegd, dan stuurt hij wat rustiger op deze ruime koersen. Maar met dit
tuig
gaat het wel hard, we lopen al uren lang boven de 6 knopen Maar nu
klaar voor
de nacht, verlichting aan, alles klaar leggen voor als ik er 's nachts
uit ga.
Woensdag 2 april, ochtend van de 18de dag van de
oversteek naar
de
Marquesas
Mooie zonsopkomst, om 7.38, hoog tijd dat ik de klokken weer terugzet,
we zijn
de 120 west al lang gepasseerd. Maar een beetje zomertijd is ook wel
prettig,
's avonds wat langer licht.
Ik krijg veel vragen over onze gekko, maar ik zie hem niet meer. Het is
bij
uitstek een nachtdier, dus dat kan de verklaring zijn.
Verder varen we nog steeds met alles over stuurboord, maar het wordt
tijd dat
de boom weer in de fok gaat, om de zeilen nu vol te houden moet ik veel
te
zuidelijk sturen. Ook is de wind afgnomen. Maar de Johanna loopt goed,
mijl na
mijl, het gaat maar door, bijna eindeloos.
LATITUDE: 09-28.20S
LONGITUDE: 128-49.45W
COURSE: 251T
SPEED: 6.0
COMMENT: Quiet night, beautiful sunrise
Nog 585 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC)
Woensdagmiddag
Weer een super rustige zeildag. Vanochtend de boom weer in de genua
gezet, en
als een reusachtige vlinder met uitgespreide vleugels snelt de Johanna
door het
water. De wind wisselt alleen wat, soms wat meer, dan weer minder maar
al met
al komen we goed vooruit. Aankomst lijkt zondag of maandag te worden,
afhankelijk van de te maken snelheid. De meeste boten hadden op het
stuk vlak
voor de Marquesas weinig wind, even afwachten dus nog. Maar het eind
komt in
zicht. Alle verse spullen raken op, ik heb de laatste blaadjes sla
gerantsoeneerd. Alleen appels zijn er nog meer
dan
genoeg.
Gisteravond een zeilschip in zicht, het silhouet van zijn zeil tekende
zich
helder af tegen de avondlucht. Ik heb hem herhaaldelijk opgeroepen op
de
marifoon. Geen antwoord. Tegen mensen zonder marifoon varen zeg ik
altijd: wat
zou jij balen als je met je handheld marifoon in je reddingsvlot zat en
ik voer
voorbij en hoorde je niet.
De nacht was verder onrustig, net te weinig wind en pal van achteren,
te ruwe
zee voor de wind, heftig rollen en klapperen. Zolang er vaart in zit
ligt de
Johanna stabiel, zonder snelheid kan het flink onrustig zijn,
vanochtend bleven
de toastjes niet op mijn bord liggen, vlogen alle kanten op.
Voor het verzenden en ontvangen van e-mail gebruik ik radioverbindingen
op de
kortegolf. De stations waarmee ik de mail uitwissel komen echter steeds
verder
weg te liggen. Mijn vaste stations in Texas en Panama zijn nu niet meer
te
ontvangen. Daarvoor in de plaats heb ik nu stations in Californie en
Hawai.
Deze liggen wel bijna 3000 mijl weg. De verbindingen worden dan ook
steeds
zwakker, mail uitwisselen lukt nu alleen nog maar 's ochtend vroeg en
laat in
de middag.
Verder is er net een kies afgebroken. Niet pijnlijk maar wel lastig. De
preventieve invloed van de Apeldoornse tandartsen lijkt erg klein. Ik
hoop dat
er op de Marquesas een tandarts is.
LATITUDE: 09-43.08S
LONGITUDE: 130-57.16W
COURSE: 255T
SPEED: 5.1
COMMENT: Too little wind, too rough sea, heavy rolling and flapping
nog 459 mijl naar Fatu Hiva (7.00 lokaal, klok teruggezet, 15.00UTC),
etmaal
van 127 mijl,
Donderdagmiddag
Strakke blauwe luchten, weinig wind maar we komen nog redelijk vooruit.
Net het ontbijt weer op. De wind is nog zwakker geworden, snelheid nu 4
knopen.
Mijn afgebroken kiest voelt wat zeurderig, ik heb dan ook de bestemming
aangepast en vaar nu naar Hiva-Oa, het hoofdeiland van de zuidelijke
Marquesas.
Mischien is daar een tandarts te vinden. Vandaar uit kan ik altijd
alsnog Fatu
Hiva bezoeken, 40 mijl tegen de passaat in, maar die is niet zo hard
momenteel.
De gekko heb ik nog niet terug kunnen vinden. Maar er is ook weinig te
eten
voor hem, ik heb nog geprobeerd fruitvliegjes voor hem te kweken op
appelschillen
op het achterdek, te vergeefs, geen vliegjes.
LATITUDE: 09-53.72S
LONGITUDE: 133-06.98W
COURSE: 272T
SPEED: 4.1
COMMENT: Changed destination to Hiva-Oa, to look for a dentist
Nog 350 mijl te gaan naar Hiva-Oa (8.00 lokaal, 16.00 UTC), deze
bestemming is
15 mijl verder dan de vorige, dagafstand 124 mijl
Vrijdagavond
Snelheid gezakt tot onder de 2,5 knoop met 5 knopen schijnbare wind. Te
weinig
dus, en ook nog het geklapper van de zeilen. Verder willen we ook nog
wel eens
aankomen. Dus dan maar de motor aan. Met lage toeren en het grootzeil
tegen het
rollen in het midden vastgesjord lopen we nu 5 knopen. Eerst zo maar
eens een
nachtje aanzien, in dit tempo komen we maandag in Hiva Oa aan.
Zaterdag 5 april, ochtend van de 21de dag van
de oversteek naar
de
Marquesas
Hele nacht op de motor gevaren. Was eigenlijk best comfortabel
vergeleken met
de vorige nachten, geen geknal van zeilen en door de snelheid weinig
gerol. Om
6.00 vanochtend was er wat wind uit NO, in plaats van ZO zoals de
passaat hoort
te zijn. Gegijpt, fokkeboom omgezet naar de andere kant en nu staat de
genua
uitgeboomd aan SB en zeilen we weer. Ook staat er al weer een brood in
de
machine en heb ik de grootschoot die aan één kant los was
geschoten
gerepareerd. Ik ben dus alweer twee uurtjes druk. En het wordt weer een
stralende dag, de zon staat nu ruim boven de
horizon, de
nacht-wolkjes lossen op.
Het zitje van de kapitein
LATITUDE: 09-53.15S
LONGITUDE: 135-03.03W
COURSE: 269T
SPEED: 4.1
COMMENT: All night under engine, now sailing again
Nog 235 mijl naar Hiva-Oa (8.00 lokaal, 16.00 UTC), 116 mijl afgelegd
in het
laatste etmaal
Zaterdagmiddag
Prachtige dag zeilen vandaag. Schijnbare wind 7 knopen, schuin van SB
achter
inkomend. Grootzeil uit over BB, helemaal uitgerolde genua in de extra
ver
uitgeschuiven boom over SB. Mooi gezicht, dat enorme door de wind
gebolde zeil
dwars op het schip. Echt lichtweer zeilen dus, maar omdat de golfslag
redelijk
rustig is blijven de zeilen mooi staan. En we komen vooruit met zo'n 4
knopen,
daar hoef je de motor niet voor te draaien. Zo maken we mijl na mijl,
rustig
voortdobberend, ik denk dat dit is waar de Pacific zijn naam aan te
danken heeft.
Zondag 6 april, ochtend van de 22e dag van de oversteek naar de
Marquesas
Maar de wind viel wel weg bij zonsondergang. Weer de hele nacht op de
motor
gevaren. Nu, zon op, ontbijt op, begint er weer een klein beetje wind
te komen.
Zal straks de genua afrollen.
LATITUDE: 09-51.93S
LONGITUDE: 136-59.52W
COURSE: 268T
SPEED: 5.1
COMMENT: Fine sailing in daytime then all night under engine, no wind
yet now
Nog 121 te gaan naat Hiva-Oa (8.00 lokaal, 16.00 UTC), etmaal van 120
mijl, dat
wordt dus morgen in de loop van de dag aankomen.
Zondagmiddag
Sinds vanochtend weer onder zeil. Eerst zwakjes, langzaam aan is het
wat meer
gaan waaien en zeilt het weer prachtig met 15 knopen wind. Steeds tuur
ik naar
de horizon waarachter nu nieuwe onbekende eilanden moeten liggen, maar
het is
nog te ver om land te zien, dat wordt pas in de loop van de vroege
morgen.
Voorlopig de laatste middag op zee.
Maandag
7 april, ochtend van de 23e dag van de oversteek naar de
Marquesas
Vannacht om 3.00 gegijpt, de wind was te veel gedraaid om nog koers te
kunnen
houden. Maar altijd voor het klaren van een dergelijke klus eerst even
wat
wakker worden onder de sterrenhemel, geen maan, de melkweg strekt zich
als een
heldere band over de hemel. In het noorden de Grote Beer, in het zuiden
het
Zuiderkruis.
Bij de eerste schemering (6.30) zijn er donkere silhouetten van bergen
te zien.
Land in zicht! Na 22 dagen precies. Nu, rond 8.00 in het vroege
zonlicht, zijn
er overal eilanden te zien, onherbergzaam, woest en hoog. Onrustige
zee, weinig
wind, voor de laatste loodjes (en voor de broodmachine) de motor nog
even bij.
Zo komt er weer een einde aan deze oversteek, de langste die ik ooit
gemaakt
heb en waarschijnlijk ooit zal doen.
Eerste land in zicht
Hiva-Oa in het ochtendlicht
Gezicht op de oostkust van Tahuata
TIME: 2008/04/07 15:07
LATITUDE: 09-47.43S
LONGITUDE: 138-42.81W
COURSE: 257T
SPEED: 5.3
COMMENT: 6.30, dawn, dark mountains, land after 22 days at sea!
Nog
15 mijl naar Baie Tahauku, waar de ankerplaats is.
Afgelopen etmaal 105 mijl afgelegd.
Aangekomen
bij Atuona on Hiva-Oa rond de klok van elf gold hier: ik kwam, ik zag
en ik
vertrok. Ankerplaats zonder enige beschutting, de metershoge swell
stond recht
in de baai, ook voor de wind nog eens pal lagerwal. Er lagen een stuk
of 8
jachten geankerd, die lagen zo te rollen en gieren dat je je niet over
dek zou
kunnen bewegen. Je kon bij wijze van spreken zo nu en dan onder de
schepen
doorkijken. En daar vlak achter een bulderende surf op rotsen en
strand. En om
het wat mooier te maken alles bedekt met een dikke laag olie, zo smerig
zie je
het zelden. dan maar wat later een tandarts, hier waag ik mijn schip
niet aan.
Ik ben doorgevaren naar het buureiland Tahuata, met een wonderschone
sprookjesachtige baai, Hanamoenoa baai, aan de noordwest kant. Er
liggen hier
nog een paar ARC jachten voor anker. Rotsen, daartussen wit strand,
palmbomen,
daarachter de bergen omhoog. Hier houd ik
het wel even uit. Mogelijk komt de Libertijn hier ook vanmiddag.
TIME: 2008/04/07 21:36
LATITUDE: 09-54.47S
LONGITUDE: 139-06.35W
COMMENT: Anchored Hanamoenoa Bay, on Tahuata (Tahuaku on Hiva-Oa
impossible /
swell)