Dinsdag
8 april 2008, van Tahuata weer naar Hiva-Oa
Eerste ankerplaats van de Johanna op de Marquesas, Hanamoenoa baai op Tahuata
Op de
koffie geweest bij Hans en Annelies op de Libertijn, twee baaien
verder.
Vaitahu baai op Tahuate
Daar
kwam
een jongen
van een ander jacht langs, hij was vis aan het uitdelen want hij had
een hele
grote gevangen. Maar deze jongen was net naar de tandarts geweest in
Hiva-Oa.
Volgens hem was dat de enige tandarts op de Marquesas en volgende week
was hij
er niet. Dus beter zo snel mogelijk naar het spreekuur. Ook wist hij te
melden
dat de swell een stuk verminderd was, dus de haven van Atuona was weer
bruikbaar.
Dus wat restte mij anders dan: anker op en terug naar Hiva-Oa.
Einde van de dag:
Ik lig nu voor anker buiten de pier van de baai op Hiva-Oa, binnen de
pier veel
te vol, het schommelt flink, maar ik ben ook net een oceaan
overgestoken dus ik
kan wel wat hebben. Morgen vroeg naar de tandarts. En proberen wat
boodschappen
te doen.
Woensdag 9 april, Hiva-Oa en Motane
Vanochtend vroeg naar de tandarts. Was er veel te vroeg, ze hebben hier
nog een
half uur extra tijdsverschil, nu dus 11,5 uur met nederland. Na 2 uur
wachten
werd ik geholpen, niet ernstig, vulling gemaakt, gratis. Een hele
opluchting.
Toen geld gehaald, naar de douane om in te klaren, vers eten gekocht en
weer
naar de boot, vreselijk eind lopen. Atuona is een keurig verzorgd Frans
dorp
met nette prefab huisjes en bloemetjes in de tuintjes. Maar dus
helemaal niet
zo bijzonder. De bevolking rijdt in 4-wheel-drives en geven je geen
lift als je
zo'n eind moet lopen. In deze haven blijven liggen is geen optie, de
bewegingen
zijn te heftig. Daarom vertrek ik naar Motane, een eiland halverwege
Hiva-Oa en
Fatu-Hiva, daar staat op de kaart een ankerplaats met redelijke
beschutting
tegen oostenwind (afwachten), dat lijkt een goede tussenstop naat Fatu
Hiva, en
dat wil ik in ieder geval zien. Eerst tegenwind naar Motane, maar dan
morgen
bezeild naar Fatu Hiva.
Motor zeilend tegen de wind in hapert de motor, stopt even later. Ik
zet de
genua bij en al zeilend vervang ik de filters, zijn vies en er zit te
veel
water in. Voor de goedkope Galapagos diesel geldt dus ook alle waar is
naar
zijn geld. Dat "even de filters vervangen" betekent dus op een
hobbelig zeetje onderste boven in het gloeiend hete motorruim hangen.
Als
oceaan zeiler moet je dus van alle markten thuis zijn.
Motane geheel in
zicht
Maar de zee is hier schitterend, het licht zo helder en contrastrijk, eilanden in het zicht overal om me heen. De ankerplaats is een halfopen baai met ontoegankelijke oevers van woest en leeg land. Er staat wel wat deining, maar een hele verbetering met de haven van Atuona. Als ik het anker neerlaat begint de ankerlier te haperen, draait moeizaam en zwaar. Volgend probleem voor een volgende dag. Ik hoop alleen vannacht niet onverwacht weg te moeten, maar de wind gaat 's nachts meestal liggen.
Uitzicht
in de ankerbaai in het noorden van Motane
En het uitzicht
op
Tahuata
LATITUDE: 09-57.22S
LONGITUDE: 138-50.19W
COMMENT: Anchored in Baie Puioono, Motane
Donderdag
10 april 2008, naar Fatu-Hiva
Vanochtend was ik half zes wakker, nog donker, maar er stond een
aantrekkend
windje van zee. Ik vertrouwde het niet. Snel wat ontbeten en bij de
eerste
schemering om 6.00 anker op. Dat viel niet mee. Trekken zou je denken,
maar het
anker trekt dan juist lijn naar buiten. Om de vallier op de mast, geen
schijn
van kans, je kan niet genoeg kracht
zetten. De ankerlier zelf trok het ook niet meer. Uiteindelijk wel op
de
ankerlier maar zelf heel hard meetrekken, en meter voor meter heb ik de
40
meter ketting en lijn binnen gekregen. Dan op de motor onder de
lijzijde van
het eiland Motane langs. Stopt de motor. Weer de filters vol water.
Maar ik
wordt er al handig in. Wat is het geval, omdat de boventank leeg begon
te raken
heb ik diesel uit de ondertank opgepompt, dat zal de bron van het water
zijn.
Tank verder bijgevuld uit een jerrycan. Motor doet het weer. Dan met
een knik
in de schoten prachtig zeilend naar Fatu-Hiva.
Nadering van Fatu-Hiva
Een
klein eiland dat er
uit de
verte als een grote rotsklomp uitziet. Naar de Hanavave baai, diep
ingesneden
tussen steile bergwanden, steenklompen en pieken. Alles vochtig en
groen.
Paradijselijke schoonheid. Dan ankeren, er liggen al 6 andere jachten.
De
dieptes lopen steil op naar land. De pilot raadt aan op 10 meter diepte
te
ankeren, maar door de hoge swell staat daar al een zware onderstroom,
moet dus
verder weg. Na een paar rondjes gaat het anker op 15 m diepte omlaag,
maar de
lier wil ook niet vrij uitlopen, dus voor het anker op de bodem ligt
zijn we
afgedreven en is het 20 meter diep, er gaat 70 meter ankertuig uit en
de Johanna komt tot
rust in 35 meter diep water. Dat terwijl ik met de kapotte lier ondiep
wou ankeren.
Dit is dus een one-shot ankering, voorlopig gaat hij er niet meer uit.
Johanna voor anker in de Hanavave baai
Dan
met de lier aan het werk. Opengemaakt, wat speling op het lager van de
hoofdas,
draait moeilijk. Wil niet helemaal uit elkaar. Morgen verder kijken. En
tijdens
die klus, warrige valwinden van de bergen, houdt het anker, ja, maar we
komen
vervaarlijk dicht bij de buurboot. Opnieuw ankeren kan niet, dus snel
met de
bijboot een tweede anker uitgebracht, schuin naar voren van de buren
vandaan.
Wel zo'n rustig gevoel trouwens, twee ankers.
Waar blijven de foto's zullen velen vragen. Het antwoord is simpel, die
blijven
voorlopig hier. Internet is er niet, de radioverbindingen zijn traag,
ik ben al
lang blij als ik de tekst erdoor krijg. En die gaat tegenwoordig de
andere kant
om, via een radiostation in Nieuw Zeeland, de wereld is klein.
Dan is er goed nieuws, Gekko leeft en maakt het goed. Hij heeft zijn
intrek
genomen in de keuken, waar ik hem vanochtend aantrof tegen de houten
wand,
alsof er een sticker op zat. Ik pak de camera, maar hij was al weg.
TIME:
2008/04/10 23:10
LATITUDE: 10-27.86S
LONGITUDE: 138-40.12W
COMMENT: Anchored Baie Hanavave (baie de Vierges), Fatu-Hiva
Vrijdag
11 april, Hanavave baai, Fatu-Hiva
Huis in het dorp Hanavave
De
ankerlier verder uit elkaar gehaald, motor gedemonteerd, de motor is
stuk,
het anker (van de motor dus) is op een paar plaatsen doorgebrand. Een
nieuwe
motor is het minste wat nodig is, maar omdat de hoofdas ook niet goed
meer
loopt moet het een nieuwe lier worden. Gelukkig komt Maaike begin mei,
zij kan
mogelijk een lier meenemen in de bagage.
En tot dan maar zonder. En dat heb ik gemerkt. Want ik lig hier
op een
hele mooie en populaire ankerplaats. Bijna alle jachten die vanuit
Amerika naar de Marquesas varen doen dan
ook
Fatu-Hiva als eerste aan. Het is hier dus een komen en gaan van
jachten. En wat
doen die jachten op een ankerplaats:
juist, ankeren. En minstens 3 keer per jacht want de ankergrond houdt
slecht en
gaat akelig steil de diepte in, je anker rolt als het ware van de berg
af de
afgrond in. Bij voorkeur ankeren ze voor de Johanna, om daarna met
krabbend
anker op me af te drijven. Als ze zo dicht bij zijn dat ze me zonder
stemverheffing kunnen verstaan, vraag ik: aren't you getting a bit
close?
Waarop ze het nog eens proberen voor ze naar een andere plek verhuizen.
Maar
niet een grote catamaran. Die nam al krabbend mijn hoofdanker mee en
bleef
daaraan een eind achter me hangen. Zo lagen dan de Johanna en de
catamaran
samen aan mijn kleine Fortress ankertje, waarover ik niet lovend genoeg
kan
zijn. Gelukkig kwamen mijn buren, Anke en Marti van de Just Do It (net
via Kaap
Hoorn hier gekomen) snel bij mij aan boord en hielpen om opnieuw voor
anker te
gaan, want ja, een single hander zonder ankerlier is enigszins onthand.
Maandag 14 april, nog in Hanavave baai, Fatu-Hiva
Vroeg op. Om 6 uur 's ochtens staat de jeep die we gecharterd hebben
klaar op
de kade. We, zijn de bemanningen van de Johanna en de Just Do It, met
z'n
drieen dus, plus de chauffeur. We gaan naar Omoa, het andere dorp op
Fatu-Hiva.
Dat is met de bijboot ongeveer een kwartier varen hier vandaan. Met de
auto 16
km en een uur rijden, maar we hebben al zoveel gevaren en willen nu wat
van het
land zien. Door de vroege nevels rijden we het dorp uit en werken we
ons over een
verbeterd karrespoor omhoog de bergen in. De ene haarspeldbocht na de
andere,
de bochten zijn zo scherp dat hij soms twee keer moet steken om verder
te
kunnen. Soms is het de vraag of het ondanks de 4-wheel drive sowieso
halen, het
heeft geregend en de modder is glad. Steeds mooiere uitzichten
ontvouwen zich
als we hoger komen, we klimmen tot 600 meter hoog. Boven is het groen,
hele
bossen van mango-bomen, overal orchideeen. Vreemd is wel dat Heijerdahl
in zijn
boek "Fatu-Hiva" het heeft over een hoogvlakte, wij zien slechts bergen
met in de verte ontoegankelijke kammen, over de 1000 meter hoog. En dat
op een
eiland dat nog geen 4 mijl breed is. De afdaling naar Omoa is weer
spectaculair, het dorp lieflijk en geordend.
Woning in Omoa
Overal
het gras netjes
geknipt,
bloemen aangeplant, het kerkje keurig in de verf.
Kerk in Omoa
Oude chief laat ons zijn trommels zien
Op
aanwijzingen van
een oude
dorpsbewoner vinden we achter het dorp in de bergen in de rotsen
uitgehouwen
figuren, een grote spuitende walvis.
Archeologische site bij Omoa
We
proberen de plek van Heyerdaals
huis te
vinden, maar het is te ver en te warm.
Woud in de omgeving van het plateau
waar Thor Heyerdaal woonde
Gezicht op
Omea
De
terugreis is nog verrassender dan de heenreis,
het licht is anders en we
stoppen vaak. Pas tegen 18.00 in de middag zijn we terug, veel van
Fatu-Hiva
gezien, het is mooi hier.
Westkust van Fatu-Hiva
Uitzicht op Omoa
Anke en Marti en de chaufeur bij de
truck
Binnenland van Fatu-Hiva
Ontoegankelijk land
Orchidee op Fatu-Hiva
Uitzicht op Hanavave baai, de
Johanna is het 4de schip van links
Nog een berglandschap
Donderdag
17 april 2008, Hanamoenoa baai op Tahuata
Laten we met Gekko beginnen: hij zoekt contact. Kroop buiten in het
donker
voorzichtig op mijn hand. Koel en een beetje klef. Ik schrik. Schut hem
weg.
Hij schrikt en vlucht. Maar ik weet nu ook zeker dat Gekko niet slechts
een
fantasie is van een hallucinerende solozeiler die te lang op zee heeft
gezeten,
hij staat op de foto. Onscherp, maar wat hindert dat, het is Gekko.
Gisteren
hierheen gezeild vanaf Hanavave op Fatu-Hiva. Vroeg op, om 6 uur met
het ophalen
van de ankers begonnen. Eerst de kleine, ging makkelijk. Daarna de
grote, eerst
met de hand, toen dat te zwaar ging een eindje met de lier (draaide
heel
langzaam), tot net het eerste stukje ketting. Toen moest ik de buren
wakker
maken want die sliepen op mijn anker.
Daarna wou de lier helemaal niet meer, ketting verder met de
hand
ingehaald. Bij het eerste zonlicht om kwart voor zeven voer ik.
Prachtig zoals Fatu-Hiva
met zijn in de wolken gehulde bergtoppen kleiner werd.
Afscheid van Fatu-Hiva
In
het begin van
de
middag dicht langs de loodrecht uit zee oprijzende rotsen van Tahuata. Alles prachtig gezeild met uitgeboomde
genua. Onder Tahuata was er weinig wind, het laatste stukje op de motor. In de Hanamoenoa baai heb ik met het kleine
anker aan lijn geankerd, makkelijk weer omhoog te krijgen. Ik heb met
de
snorkel gekeken hoe het lag, redelijk in gegraven in het zand met de
lijn langs
wat koraal. Dat koraal daar houd ik niet zo van, maar het was rustig
weer. Maar toen de nacht. De ene bui
na de
andere, heftige rukwinden, donder en bliksem. Van 2 tot 3 heb met
zeilpak aan
standbye gestaan met draaiende motor. Maar actie was niet nodig, alles
hield.
Vandaag
zouden de Libertijn en de Sun Ra naar Hanamenu baai op de NW hoek van
Hiva-Oa.
Dat vond ik eigenlijk wel een goed idee, ziet er op de kaart mooi
beschut uit,
en als ik dan toch opnieuw moet ankeren dan maar meteen ergens anders.
Dus ik
vertrek vast, tochtje van 12 mijl. Mooi zeilen langs de westkant van
Hiva-Oa,
maar dan kom ik bij de NW kaap en krijg een harde wind pal op de neus.
De
golven zijn zeker 2 meter hoog met woest brekende kammen. Nog maar 2
mijl, dus
op de motor er tegenin. De arme Johanna leek wel een onderzeeƫr, maar
kwam toch
goed vooruit. Tussen steile rotswanden snijdt Hanamenu baai zich het
land in.
En wind en golven doen dat ook, het is er een heksenketel. Er ligt een
schip
voor anker, lagerwal met de neus naar zee. Hier houd ik niet van.
Terug. Over
de radio Libertijn en Sun Ra gewaarschuwd. 14.30 lag ik weer heerlijk
rustig in
Hanamoenoa baai. Heb het grote hoofdanker neergelaten, ligt nu diep in
het zand
ingegraven met de ketting over zand en rots, als een huis. Voorlopig
halen we
het er niet meer uit.

Gekko in levende lijve