Vrijdag 5 juni 2009, Cape Flattery
Het lijkt
wel of je de mijltjes hier cadeau krijgt. De hele dag fantastisch
gezeild.
Zeilend naar het noorden
We passeren Cape Bedfort
Een rustige zee, geen
hoge deining, prachtig passaat windje
schuin
achter en met een rifje in het grootzeil en de uitgeboomde genua loopt
de
Johanna weer zo'n 6 knopen. Tel daar een halve tot een hele mijl stroom
bij op
en we schieten prima op naar het noorden. Vandaag hebben we op deze
manier in 8
uur 50 mijl geklokt. En het uitzicht mag er ook zijn. Direct ten oorden
van
Cairns voeren we langs steile bergen bedekt met dichte wouden. Die
wouden
hadden vandaag plaatsgemaakt voor heuvels met spierwitte
zandverstuivingen, en nu
weer bebossing, maar droger dan eerst. De vaarroute voert langs vele
koraal
riffen en eilandjes, het is continu oppassen en uitkijken, ook voor de
grote
scheepvaart die op dit traject de route binnen het rif vaart. We liggen
nu ten
noorden van Cooktown, achter een hoge kaap, prima beschut en een mooi
verlaten
strand met hier en daar wat rotsen, boomstronken en daarachter beboste
heuvels.
Morgen door naar Lizard eiland.
Positie14-57.03S 145-19.90E.
Het strand achter Cape Flattery
Maandag 8 juni 2009, Lizard eiland
Naar Lizard eiland was
weer een droomtochtje zoals je in Nederland zelden
meemaakt. Fris zeebriesje, halve wind, zonnetje erbij en natuurlijk
weer 6
knopen. En zo voeren we langs een paar koraal riffen op de het relatief
hoge
Lizard eiland aan. De baai van Lizard eiland waar je voor anker gaat is
een van
de mooiste en best beschutte van noord Australie. De diepe inham,
beschut door
een paar koraalriffen is dan ook de ankerplek voor vele cruisers. Toen
we
aankwamen lagen er rond de 20 jachten, inmiddels wat minder. Er zijn
hier geen
krokodillen, geen dodelijke kwallen en geen gevaarlijke haaien in de
baai. Dus
dit is een van de eerste plekken in Australie waar je gewoon bij je
boot of
vanaf het witte strand kunt gaan zwemmen.
Gisteren hebben we de wandeling naar de top van de berg gemaakt. Ook
dat is
bijzonder, want op de meeste eilanden kan je niet wandelen omdat er
geen paden
zijn en het struikgewas ondoordringbaar is of de rotsen onbegaanbaar.
Voor
zeilers is dit een bijzondere berg. De eerste westerse zeiler die de
top beklom
was Captain James Cook. De top heet dan ook Cooks Lookout.
Cooks lookout
Cook beklom
de top
om een doorvaart tussen de riffen te zoeken die hem naar de open oceaan
zou
leiden. Hij vond die inderdaad en voer erdoor. Maar toen hij er eenmaal
door
was bedacht hij heel terecht dat het wel eens heel moeilijk kon zijn om
vanaf
het open water de doorvaart naar de Torresstraat te vinden. Dus ging
hij weer
terug. En verspeelde bijna zijn schip toen tussen de riffen de wind
wegviel en
hij dreigde te stranden. Net op tijd stak er weer een briesje op, het
liep goed
af. Dat waren andere tijden, wij kijken op de computer waar de riffen
zijn en
zetten de motor aan als er geen wind is. De tocht naar de top was nog
een hele klim. Een ruw pad, steil en warm. Maar
het uitzicht was werkelijk super. Van boven zie je de riffen zich
kleurig
aftekenen in het verder blauwe water. Een witte streep branding geeft
de
plekken aan waar je beslist niet moet wezen. En tussen de
aaneengeschakelde
keten van riffen onderscheidt je de doorvaarten. Smalle openingen van
diep
water. Welke zou je nemen om op het ruime water te komen? Die daar ziet
er het
beste uit. Juist ja, dat is Cook's passage.
Positie
14-39.67S 145-27.06E
Cooks
passage
Ankerbaai bij Lizard
Island
Zaterdag
13 juni
2009, Ninian
Bay
Vandaag zijn we na een week op
Lizard eiland weer gaan varen. We zijn
wat
langer op Lizard eiland gebleven dan oorspronkelijk de bedoeling was,
vooral de
laatste dagen woei de passaatwind op volle kracht, boven de 30 knopen.
En als
je dan een goede ankerplek hebt zoals op Lizard eiland, dan is het wel
zo
prettig om even rustig te blijven liggen. We hebben inmiddels alle
wandelwegen
van Lizard eiland bewandeld. Zo zijn we naar het research station
geweest, een
lange mulle zandweg, warm en zwaar. En op die dag ging ook de
rondleiding niet
door dus die hebben we er maar bij verzonnen. De onderzoekers daar
hebben het
overigens niet slecht, de hele dag op de riffen duiken of snorkelen om
materiaal te verzamelen en 's avonds barbecuen op het strand. De weg
terug was
nog zwaarder en warmer, gelukkig kregen we toen een lift.
Een ander pad (vanaf het eind van de airstrip) voert naar de blue
lagoon. Dit
moet wel een van 's werelds meest elitaire plekken zijn om te
kitesurfen,
alleen weggelegd voor enkele bezoekers van het kleine en peperdure
exclusieve
resort (zeilers niet welkom). Het scenario in de blue lagoon is
wonderschoon
met purper koraal, blauw water, wit strand, het geheel omzoomd met
groen en
rotsen. En voor de surfers: weinig golven, lagerwal en een loeiharde
wind.
Vandaag mocht de zeildag er ook weer wezen. Met nog steeds een straffe
passaat
van 25 knopen in de rug ging de Johanna er weer als een pijl uit de
boog
vandoor. Dankzij de riffen weinig golven, stralende zon en zo vaar je
dan 54
mijl in 8,5 uur. dat is dan weer 6,5 knoop gemiddeld, dankzij de hulp
van een
beetje stroom.
De ankerplek in Ninian Bay is redelijk. Omdat het zo ondiep is kunnen
we niet
echt dicht genoeg onder land ankeren en blijft het een beetje rollerig,
maar we
hebben het slechter gehad. Aan land magroves afgewisseld met een enkel
strandje, krokodillenland dus. En rond de boot regelmatig de snuivende
kop van
een dugong (een soort zeegras etende dolfijn) die lucht komt happen, om
dan
weer een poosje te kunnen grazen op de bodem.
Positie 14-21.64S 144-36.12E
de Johanna zeilt weg uit Ninian Bay
Maandag 15 juni 2009, Flinders
Island
Na een prachtige
zeiltocht zijn we gisteren (zondag) bij Flinders Island
aangekomen.
Aanloop van Flinders Island
Onderweg rondden we Cape Melville, de zoveelste in
de rij
imposante
kapen op weg naar het noorden. Cape Melville is een bijzondere kaap. De
landpunt lijkt wel opgebouwd uit van boven neergestorte knikkers, nou
ja
kiezels, ieder wel met een doorsnee van een paar meter. Een
surrealistisch
landschap.
Cape Melville
Flinders island is onderdeel van de Flinders
groep, net als
Stanley
island. We liepen de Flinders aan via de nauwe doorvaart tussen
Flinders en
Stanley island. Boven kale rotsen, lager wat struikgewas overgaand in
mangroves
afgewisseld met stukjes strand. Afgezien van de mangroves had het zo
Kroatie
kunen zijn. Al tref je in Kroatie in iedere baai een restaurantje, hier
is
alles even verlaten, alsof deze landen nog ontdekt moeten worden. We
vinden een
prachtig beschutte anker plek aan het eind van de doorvaart. 's Middags
een
wandeling over het strand en door een savanneachtig grasland. We
blijven
angstvallig uit de buurt van de mangroves. Terug bij de dinghy ziet
Maaike een
krokodil. Twee ogen en het puntje van de neus breken roerloos het
wateroppervlak. Wegwezen hier. Bij laagwater valt de rest van de
"krokodil" droog, het blijkt een vreemd gevormd stuk koraal te zijn.
Voor anker bij Flinders Island
We zijn hier 2 nachten gebleven, de ankerplek is
te perfect om te
vertrekken,
de omgeving te mooi. Vandaag kregen we buren, een australisch schip dat
we al
eerder ontmoet hebben. Ze brengen ons een groot stuk verse vis, wij
nodigen ze
uit voor een biertje. Dan opeens springt een forse vis, driekwart meter
lang,
het water uit. Hij zeilt vlak langs de hoofden van onze verbouwereerde
gasten
langs, landt op het achterdek en springt in de zelfde split-second weer
het
water in. Veilig is het hier dus niet.
Vrijdag 19 juni, Shelbourne Bay
Het
begint al bijna routine te worden. 's Morgens om 5 uur op, wat
ontbijten en
dan half zes nog in het pikkedonker het anker omhoog. Zo hebben we er
voor
zessen al wat mijlen opzitten. En dan elke dag weer een ruk van tussen
de 50 en
60 mijl. We varen niet dag en nacht door, met alle riffen, grote
scheepvaart en
ondieptes geven we de voorkeur aan dagtochten. En zo zie je ook nog
wat, al
raken we wel de tel kwijt van alle kapen, eilanden en landpunten. Maar
de
mijltjes krijg je wel bijna voor niks, iedere dag weer een wind van
tegen de 20
knopen bijna achter, een beetje stroom mee en onze gemiddelde snelheid
ligt
zomaar weer boven de 6 knopen.