
Zaterdag 27 juni, tweede de dag
op de golf van Carpenteria
De golf
van Carpentaria heeft een slechte naam. Hij is betrekkelijk ondiep, de
golven zijn hoog en steil, het waait er vaak verschrikkelijk hard en
het
stroomt verradelijk. Verschillende schepen rapporteerden hier achterin
komende
brekende zeeen. Maar onze ervaringen zijn zo slecht nog niet. Vrijdag,
toen we
uit Seisia vertrokken, was er weinig wind. Er stond een knoopje of 8 a
9 uit
het oosten. Daar hebben we de hele dag nog op kunnen zeilen, niet zo
snel, maar
het zeilde, met een vaartje van tussen de 3 en 4 knopen over vlak
water.
Gisteravond om een uur of 10 was het helemaal afgelopen met de wind.
Tot
vanochtend vroeg hebben we op de motor gevaren. Gelukkig stak er
vanochtend een
zuidelijk briesje op, zwak, maar omdat de wind half inkomt is er nog
goed op te
zeilen. Zo komen we langzaam verder in de richting van de Wessel
eilanden.
De Australiers houden hun kusten goed in de gaten. Continu zitten hier
vliegtuigen van de kustwacht in de lucht. Bij ons kwamen ze laag
overgevlogen
waarna ze ons opriepen op de marifoon. Naam en thuishaven, van waar,
waarheen,
ze houden het voor alle schepen bij. Verder is de lucht blauw, de zon
warm en
de zee vol dolfijnen en ander leven. Nog 210 mijl (om 13.30 uur, van de
340)
naar de Wessel eilanden.
Maandag 29 juni 2009, aangekomen in
Two islands Bay op
Marchinbar Island, Wessel Islands.
Aanvankelijk zeilden we nog mooi deze nacht,
maar langzamerhand nam de wind wat
af en om de een of andere reden werden de golven ruwer. Het gevolg laat
zich
raden, de zeilen begonnen te klapperen. Maar als je dan toch nog wat
vaart
maakt onder zeil, dan probeer je dat vol te houden. Om 5 uur vanochtend
werd
het te gek, ik kon het knallen van de zeilen op de bewegingen van de
boot niet
meer verdragen. Ondanks dat we zeilend nog rond de 3 knopen maakten
werd de
genua opgerold en het grootzeil gereefd strak in het midden gesjord,
motor aan.
Ook rond die tijd ontwaarden we het licht van Kaap Wessel. De Wessels
bestaan
uit een smalle sliert eilanden die zich zo'n 100 mijl naar het noorden
in de
Arafura zee uitstrekken.
Kaap Wessel
De uiterste punt is Kaap Wessel. Die kaap
rondden we
om half 8 vanochtend. Bij nieuw land dat je aanloopt weet je nooit wat
je je er
bij moet voorstellen. Bij eilanden die zich zo ver in een woeste zee
uitstrekken denk je aan hoge rotsen en steile klippen. Maar hier klopt
dat
niet, we zien een lage kust, zandstranden en een soort duinformaties.
Na het
ronden van de kaap ligt 5 mijl zuidelijker een diepe baai met 2
eilandjes, ja,
Two Islands Bay dus. Een schildpad begroet ons bij het invaren van de
baai. En
daar liggen we inmiddels als enige schip voor anker.
Positie: 11-04.51S 136-43.71E
Woensdag 1 juli 2009, Two Island Bay
Two Island Bay, in het midden de
Johanna voor anker. Rechts North Island, links South Island
We liggen nu voor de derde dag in Two Island Bay.
We wachten op wind om
verder
richting Darwin te zeilen, om precies te zijn naar Essington Harbour,
waar we
weer een stop willen maken en onze dochter Thessa aan boord zal
proberen te
komen. Maar het is geen straf om hier op wind te moeten wachten. We
liggen
alleen in de enorme baai waar je moeiteloos 100 schepen zou kunnen
ankeren. Nog
een week geleden lag men hier minstens met 10 schepen maar de rust in
deze
contreien is weergekeerd. Er gaat namelijk 18 juli een rally met 140
schepen
naar Indonesie. Vrijwel ieder schip dat we tot nu toe tegenkwamen neemt
deel
aan deze rally. En de rallydeelnemers moeten met z'n allen rond 1 juli
in
Darwin zijn. Er heeft zich dus een soort groene golf van schepen langs
deze kusten
verplaatst. Die golf is gepasseerd en wij horen er niet bij. Daarom
hebben we
de baai nu voor ons zelf en dat is prima.
Het strand in Two Island Bay
Two Island Bay heeft 2
eilanden, North island en South Island. Daar liggen we tussen,
op
ongeveer een halve mijl afstand van het strand op het grote eiland
(Marchinbar
Island). De eilanden bieden grillige gelaagde rotsformaties afgewisseld
met pittoreske
strandjes. We landen op een van die strandjes, beklimmen een rots en
proberen
te wandelen over het eiland. Te vergeefs, het gras is te scherp, de
struiken te
stekelig. Later varen we met de dinghy naar het grote strand voor ons.
Hier kan
je einden zwerven zonder andere levende wezens dan de vogels te
ontmoeten. Of
toch? Twee scherpe sporen door het zand met pootafdrukken ernaast
leiden naar
een zoetwaterkreek achter de eerste duinrij. Sporen waarvan? We zullen
de
foto's bij gelegenheid aan een deskundige voorleggen. De kreek zit vol
kleine
visjes en is omzoomd met weelderig groen.
Kreek op Marchinbar Island
Zaterdag 4 juli, Mangrove Cove, Port
Essington
Vandaag na 2 etmalen op zee aangekomen in Port
Essington. Port Essington is een
enorme baai van zo'n 18 mijl lang die het Cobourg schiereiland bijna
doormidden
deelt. Dit gebied is eigendom van de aboriginals en helemaal
natuurreservaat.
De tocht hierheen was op zijn zachtst gezegd afwisselend. Eerst een
rustige dag
met een ZO wind van rond de 15 knopen. Prachtig zeilen dus. De tweede
dag leek
nog rustiger te worden, de wind nam steeds verder af hoewel de zee erg
warrig
bleef. Maar tegen de avond liet de verradelijke Arafura zee zijn ware
aard
zien. Bijna uit het niets trok de wind opeens stevig aan, stonden
overal de
witte kammen op de golven en kon ik het tweede rif gaan steken terwijl
ik
nauwelijks klaar was met het eerste. Het positieve hieraan was wel dat
we erg
snel voeren, maar ja snel varen over een hobbelige zee geeft je geen
rustige
nacht. Verder was het steeds goed opletten, we naderden land en moesten
een
aantal verradelijke ondieptes ronden. Zoiets houdt de kapitein dan het
merendeel van de nacht uit zijn bed ook al draait de rest van de
bemanning
nauwgezet haar wachten. Om 10 uur vanochtend voeren we de betrekkelijke
beschutting van Port Essington binnen (Port Essigton is erg groot), en
zijn we
na 285 mijl varen voor anker gegaan in Mangrove Cove, in een van de
zijarmen
van Port Essigton, dicht bij het Seven Spirit Resort. Positie 11-11.77S
132-03.30E.
Zondag 5 juli, Mangrove Cove, Port
Essington
Zojuist hebben we onze dochter Thessa bij het
resort opgehaald. Zij zal de
komende dagen verslag doen van de gebeurtenissen op en rond de Johanna.
Onze dochter Thessa is gearriveerd
Zondag 5 juli
2009, Port Essington
Ik ben op de boot!!! Was een hele onderneming. Ik stond om 10 voor
acht bij
het hotel Mantra on the Esplenade waar ik tussen 8 en 8.20 opgehaald
zou worden
door Direct Air. Om 20 over acht waren ze er niet, ik binnen bij het
hotel
vragen, no worries, die komen wel. Om half negen begon ik me wel zorgen
te
maken en probeerde ik het resort te bellen maar die namen niet op. Het
hotel
zocht het telefoonnummmer van direct air voor me op, maar die namen ook
niet
op. Ik wist dat het vliegtuig om 9.00 zou vertrekken en het was
inmiddels 8.40
dus toen maar besloten om een taxi te nemen naar het vliegveld. De
mevrouw in
het hotel had nog het preciese adres van Direct Air voor me opgezocht
want de
chartermaatschappijen zitten niet op het gewone vliegveld maar op een
apart
gedeelte. Gelukkig wist de taxichauffeur op het vliegveld precies het
gebouwtje
van direct air te vinden, en in de auto had ik het Seven Spirit Resort
nog aan
de lijn gekregen. Waarom ik niet opgehaald was, is me nog steeds
onduidelijk
maar hij zei "no worries", het vliegtuig vertrekt echt niet zonder
jou. Paar minuten voor negen was ik dan ook op de goede plek en ging de
piloot
mijzelf en al mijn bagage wegen. Hij wist tot een paar minuten voor
negen niet dat
ik ook mee zou vliegen. Het was een heel leuk klein vliegtuigje, waar
in totaal
zes mensen in passen. Voorin de piloot en eventueel nog iemand er
naast, de rij
erachter zaten een man en vrouw die naar het resort gingen en op de
achterste
bank zat ik alleen. Onderweg echt prachtig uitzicht over de baaien en
rivieren.
We landden op een hele kleine stoffige airstrip en daarna gingen we met
een 4wd
naar het resort, nog ongeveer een half uur rijden. Daar kwamen Douwe en
Maaike
net aanlopen. Alles is dus goed gekomen. We zijn nu weer van Coral Bay
naar
Mangrove Cove gevaren, de baai naast het resort, hier wat minder
deining.
Bos bij Mangrove Cove
Douwe
en ik hebben net het land verkend, prachtig strand met mangroves.
Verder heeft
het resort een soort wandelpad aangelegd naar een hut waarvandaan je
vogels kan
kijken, was een mooie wandeling door de bush. Wel op het pad overal
hele grote
drollen, lijken wel van een olifant. Waarschijnlijk zijn ze van
buffels, dus
wel gevaarlijk. Maar we zijn gelukkig geen buffel en ook geen krokodil
tegen
gekomen.
Maandag 6 juli 2009, Port Essington
Gingen we naar de andere kant van de baai varen
naar Black point waar een
ranger zit en een visitors center is.
Duinen bij Black Point
Bij Black point zelf (echt een
zwarte
rotspunt) stonden veel te hoge golven om te ankeren. De ranger op de
marifoon
opgeroepen en die zei dat we het beste tussen Black Point en Smith
Point konden
ankeren. Daar was het inderdaad rustiger en daarvandaan konden we
makkelijk
naar het visitors center lopen. Hier was een kleine tentoonstelling
over de
geschiedenis van Port Essington. De Britten hebben geprobeerd hier een
handelscentrum op te zetten, maar dat werd een mislukking. Veel mensen
werden
ziek en na 11 jaar hebben ze de nederzetting Victoria weer verlaten. Er
staan
nu nog steeds ruines verder in de baai en die gaan we nog bekijken. De
ranger
kwam ook langs en die vertelde nog dat er hier dus wel krokodillen
zitten. In
een opblaasbare rubberboot naar de kant gaan wilde hij niet safe
noemen, maar
ook niet echt unsafe... chewingum voor de krokillen noemen ze het wel.
's
Middags zijn we weer mooi teruggezeild naar de baai bij het resort
omdat we
daar 's avonds gingen eten. Op het terras van het resort hebben we de
zonsondergang bekeken. De mensen waarmee ik in het vliegtuigje had
gezeten
lieten me de fotos zien van de wandeling die ze gemaakt hadden. Ze
waren bij
een zoetwaterpoel geweest waar vaak krokodillen zaten en hadden fotos
van verse
krokodillen sporen in het zand van de zee naar deze poel toe. Verder
had een
mevrouw een schedeltje van een babykrokodiletje gevonden, heel mooi.
Even later
zagen we opeens twee vechtende wallabies en een derde die stond toe te
kijken.
Toen we weer rustig op het terras zaten bewoog er opeens iets voor onze
voeten,
Douwe scheen meteen met de zaklantaarn en het was een hele grote dikke
sissende
slang, wel 4 of 5 meter lang. Hij keek ons aan met zn kopje omhoog. We
riepen
de australiers erbij en die zeiden oh die doet niks, een meisje dat in
het
resort werkt zei dat het Dolly was, de python die hier wel vaker
rondkroop maar
ze nu al een tijdje niet meer gezien was. Hij kroop weg onder het
terras.. Zo'n
python grijpt met gemak een wallabie of een kind maar een volwassene
toch niet
volgens die australiers. Het diner in het resort was heel goed, we
kregen een zes
gangen menu. Allemaal kleine hapjes, maar heel smakelijk en op het eind
hadden
we dan toch genoeg gehad. Toen we in het donker weer de weg terug van
het
resort naar het water liepen scheen ik opeens met de zaklangaarn op een
kleine
slang, maar iets van 1 meter lang. Hij was rustig de weg aan het
oversteken. We
weten niet wat voor slang het was, maar zou zomaar een gifslang kunnen
zijn.
Gelukkig dat we er niet op gestapt waren, best een beetje eng. Bij het
water
weer heel goed rondgekeken of we geen krokodillenoogjes zagen,
gisteravond was
hier nog een grote krokodil gezien. Maar alles leek veilig en we voeren
toch
maar wat sneller dan normaal terug naar de boot.
Dinsdag 7 juli 2009, Port
Essington
Vandaag
gingen we op weg richting de Victoria Settlements. Mooi hoog aan de
wind
gevaren. De Victoria settlements waren nog wat ver, we liggen nu voor
anker bij
een baai in Port Essington vlakbij een rots die Table Head heet, er
lijkt een
tafel op te staan. Hier best een lange strandwandeling gemaakt. Erg
veel mooi
schelpen en weer buffeldrollen. Ook hebben we vlak bij de kust een vin
heen en
weer zien bewegen, waarschijnlijk van een black tip haai. Verder een
prachtige
zonsondergang en maanopkomst. De volle maan vlak boven de boompjes op
het
strand, echt een plaatje. Daarna moesten we helaas snel naar binnen
vluchten
vanwege de muskieten die zodra de zon onder is allemaal in de aanval
gaan.
Maanopkomst bij Table head
Woensdag 8 juli 2009, Port Essington
Vanaf Table Head zijn we richting de rots
gevaren waar de ruines van Victoria Settlement zouden moeten zijn. Het
grootste stuk gezeild maar voordat je echt bij de rots komt waar
Victoria op zou moeten liggen moet je een smalle doorvaart door waar je
de wind bijna altijd tegen hebt. Het was vanaf een afstand moeilijk te
zien waar je ergens aan land kon komen en ook was er geen goede plek om
te ankeren. Toen besloten we om het de volgende dag maar verder
te verkennen en eerst door te varen naar West Bay, helemaal het einde
van Port Essington. Dat was weer een mooie zeiltocht. In West Bay
geankerd maar ver uit de kust, allemaal mangrovebossen en er was toch
geen goede plek om aan land te gaan, dus dan liever wat afstand houden
om geen last te hebben van de muggen. 's Avonds een hele mooi
zonsondergang, de hele lucht was roodgekleurd.
Donderdag 9 juli 2009, Port
Essington
's Ochtends vroeg zat er een kudde Dugongs rond de boot,
dolfijnachtigen met een hele grote snuit. Daarna zijn we weer terug
richting Victoria Settlement gevaren. Deze keer dichter langs de kust
en door de verrekijker herkenden we ergens een bordje op de kust, daar
was vast een weg in de buurt. Even later kwam er een hele snelle
motorboot aangevaren, vol met toeristen, waarschijnlijk vanaf Black
Point, we zaten dus goed. Het was lagerwal maar het waaide niet erg
hard dus toch maar geankerd (positie 11 22.34S 132 09.31E) en naar de
wal gegaan. Er was een hele route uitgezet langs alle ruines van
Victoria en een bord met allemaal informatie.
Restanten van de "Married quarters",
de schoorstenen van de Engelse rijtjes huizen in Victoria settlements
De keukens van het ziekenhuis waar
velen stierven
In 1838 werd Victoria
gevestigd op Ngardigawunyanggi, het land van de Madjunbalmi
aboriginals. De Engelsen stichtten deze vestiging met het doel handel
te
drijven, ze wilden een soort tweede Singapore, maar misschien wel een
belangrijkere reden was dat ze een verdedigingspunt wilden, ze waren
bang dat de Hollanders zich ook het noorden van Australie zouden
toeëigenen. In 1938 is veel van de restanten van de nederzetting
verwoest door een
cycloon maar er is nog best wat te herkennen van de verschillende
gebouwen. Voorraadschuren, huizen, het ziekenhuis waar op een gegeven
moment op twee mensen na alle inwoners van Victoria in lagen en
helemaal op het eind de graven van de rijkere inwoners. Het was best
een hele wandeling, de afstanden tussen de verschillende gebouwen was
groot, er was niet zoiets als een hoofdstraat met daaraan alle huizen.
We kwamen onderweg ook nog de groep toeristen met hun gids tegen. Hij
liet nog een plek zien met allemaal glasscherven van de verschillende
flessen drank die in die tijd genuttigd waren. Verder vertelde hij nog
dat er zoveel buffels en wilde varkens in het gebied zitten omdat de
Engelsen die uit Indonesie hadden geimporteerd. 's Middags zijn we naar
Kennedy Bay gevaren, een baai weer bijna bij de monding van Port
Essington. We lagen weer best ver uit de kust maar om wat beweging te
krijgen ging ik een eindje roeien, op de terugweg werd ik achervolgd
door een klein haaitje, ongeveer 1 meter lang. Hij zat vlak achter de
rubberboot en toen ik een eindje wegroeide kwam hij er steeds weer aan.
Daarna nog samen met douwe helemaal naar de wal geroeid en geland op
een prachtig strandje. 's Avonds zagen we veel rookpluimen en
bosbrandjes op de kust. Het is normaal hier dat het bos altijd een
beetje brand, zo worden groter branden voorkomen en is er weer plek
voor nieuwe aangroei.
Vrijdag 10 juli 2009, Alcaro Bay
We wilden
eerst weer naar de overkant van de baai varen, naar Black
Point om daar nog een stukje te wandelen maar het waaide zo lekker en
voor de komende dagen was niet veel wind voorspeld dus besloten we om
maar door te varen. We hebben de eerste 35 mijl richting Darwin
gevaren. We ankerden in Alcaro baai. Dit is vlak voor Cape Don en 's
nachts konden we de vuurtoren van Cape Don zien. Onderweg kwam een
vliegtuigje van de customs langs. Hij vloog heel laag vlak langs de
boot en riep ons even later op op de marifoon. Ze houden hier heel
precies in de gaten wat er allemaal langs de kust van Australie vaart.
Positie 11 17.44S 131 47.58E.
Wandeling bij alcaro bay, van de
aanlegplaats is een weg naar de vuurtoren aangelegd
Zondag 12 juli
2009, Cape Hotham
Douwe schrijft weer: Gisteren een dagje in
Alcaro Bay gebleven. Mooie plek, stranden en mangroves. De tocht naar
Darwin vanuit Alcaro Bay voert door de van Diemen Golf. De van Diemen
Golf is een redelijk besloten stuk water (IJsselmeer afmetingen) met
sterke tijstromen en veel ondieptes. Om het eerste stuk de stroom mee
te hebben moeten we dan ook vroeg weg, 4.45 uur varen we al weer
(vertrek 4.30 uur voor HW Darwin). Maar dan schieten we ook met meer
dan 10 kopen Cape Don voorbij en de van Diemen Golf in. Er komt wat
wind en de zee wordt ruw. Rond het middaguur neemt de stroom af en gaat
tegen staan, geheel volgens de stroomkaartjes. Dan ankeren we in de
luwte van Cape Hotham. Afgezien van wat deining liggen we redelijk
rustig. Positie 12 06.00S 131 47.58E
Maandag 13 juli
2009, Fannie Bay, Darwin
De laatste mijltjes van Australie! Rond 10 uur
vertrekken we. Een paar uurtjes latyer pikken we de vloedstroom op
richting Darwin.17.30 gaat het anker neer in Fannie Bay, de ankerplek
bij Darwin. We zijn niet de enigen hier. Er liggen honderden boten voor
anker, waarvan de meeste zaterdag zullen vertrekken met de rallye naar
Indonesië. Maar ons stuk Australie zit er op. Vanaf Bundaberg hebben we
2107 mijl (over de grond) afgelegd, bijna 4000 kilometer.
Attentie: de
vorige
pagina is nu ook aangevuld met foto's! klik hier.
Volgende
pagina