Vorige pagina
Overzicht
Australie
Donderdag 28 mei, op stap naar Kuranda
We gaan uit. Op 30 kilometer van Cairns in het binnenland ligt het
plaatsje Kuranda, verscholen in de regenwouden. Naar Kuranda gaat
een rond 1890 gebouwde spoorlijn. Over die lijn rijdt nog altijd
een soort museumtrein.

De trein naar Kuranda staat
klaar op
het station van Cairns

Onderweg naar Kurunda

Veel bruggen in de spoorlijn
zijn van
hout
Kuranda is een populaire toeristische attractie bij
Cairns.
Oorspronkelijk een aboriginal nederzetting, maar eind van de 19de eeuw
werd er goud gevonden en trokken er veel gelukszoekers heen. In de
60-er jaren van de vorige eeuw volgden de hippies. Die verkochten hun
kunstnijverheid op een lokale markt, die zich tot een toeristische
attractie heeft uitgebreid. Achter de stalletjes zie je hier en daar
nog de grijze haren en soepjurken van hippies voor wie de tijd lijkt te
hebben stil gestaan al zijn ze zelf wel oud geworden. Al met al een
beetje te toeristisch voor ons, maar de omgeving van Kuranda met dichte
goed behouden regenwouden is zeer de moeite waard.

Wandeling langs de rivier in
Kuranda

Met de kabelbaan terug
Terug gaan we met de kabelbaan. Een oude trein mag dan leuk zijn, met
z'n tweeen in de cabine van de kabelbaan over de boomtoppen van het
regenwoud is een heel mooie ervaring.

Uitzicht vanuit de kabelbaan
Zaterdag 30 mei 2009, Cairns
We zijn inmiddels bijna landrotten geworden. Het nieuwe onderdeel voor
de motor had gisteren al hier zullen zijn, maar TNT Express komt zijn
beloftes niet na. Van Arnhem is het pakje naar het distributiecentrum
in Luik gegaan. Daarna had de truck naar Schiphol vertraging, vliegtuig
gemist waarna het 2 dagen op Schiphol is blijven liggen. Om dit uit te
vinden heb ik met de meeste TNT vestigingen op het traject gebeld, wat
de zending weer in beweging heeft gebracht Inmiddels is het pakket in
Brisbane. Ik hoop het volgende week hier te hebben, dan kan ik de motor
weer in elkaar zetten.
Voor de technici:
De demperplaat is een verende koppeling tussen motor en keerkoppeling.
Hij vangt vooral bij lage toerentallen onregelmatigheden in de draaiing
van de motor op zodat die niet op de schroefas overgebracht worden.
Deze demperplaat heeft een geschiedenis. Vier jaar geleden rammelde de
demperplaat bij lage toerentallen. Met de importeur van mijn Sole
diesel gesproken (Allpa), ja, daar was een oplossing voor, een luxe
demperplaat die beter veerde. Die heb ik besteld en gemonteerd. Er
zitten kunststof elementen in die draaiingen over een grote hoek verend
opvangen. Geen geratel meer. Maar inmiddels zijn de kunststof
veerelementen uitgeveerd en slap geworden. Ik heb hem nu gedemonteerd
en zelfs met de hand draai je hem zo maar tegen de stootnokken. Je kan
er nog wel mee varen, maar het maakte een vreselijke herrie bij lage
toeren. Deze "luxe" demperplaat is dus complete verspilling geweest van
tijd en geld, met dank aan Allpa. Het ding is onbetrouwbaar, hij heeft
de 1500 uur nog niet eens gehaald. Beter een beetje gerammel met de
originele demper, die gaat tenminste niet echt stuk.
De uitlaat is inmiddels ook weer gerepareerd. Het lek was veroorzaakt
door corrosie van het roestvrij staal. Tropenjaren tellen dubbel voor
een boot, maar gelukkig kunnen ze hier wel lassen.
Maar Cairns is een goede plek om te vertoeven. We liggen in de
jachthaven dicht bij het centrum. De stad is druk en gezellig met veel
winkels en horeca en veel mensen op straat. Drommen toeristen en vooral
veel jongelui die als backpackers Australie verkennen. Voor al die
toeristen is Cairns een van de top-locaties. Vanuit Cairns vertrekken
dagelijks vele boten, vliegtuigen en helicopters met toeristen naar de
riffen om te kijken, te snorkelen of te duiken. Ook maken de meeste
jachten op weg naar het noorden in Cairns een wat langere stop. Best
een gezellige boel dus hier.
Maandag 1 juni 2009, Cairns
Vanmiddag is het pakje met het onderdeel voor de motor aangekomen. Ik
heb alles meteen gemonteerd en de motort draait weer zoals het hoort.
Dinsdag 2 juni, Cairns
Vandaag de laatste boodschappen gedaan. Komende tijd zullen we weinig
havens meer tegenkomen en ook geen winkels. We hebben dus zeker voor 6
weken voorraden ingeslagen en we zitten vol met diesel en water. Klaar
voor vertrek. Alleen het weer werkt nog niet echt mee. Er zijn nog
stormwaarschuwingen voor de noordelijke gebiedsdelen. Mor
gen
zou het wat rustiger worden, we zullen zien.
Volgende
pagina