Windvaan stuurautomaat
De meest gebruikte stuurautomaat is de Windpilot Pacific.
De Windpilot achter op de Johanna,
het servoroer opgeklapt
Deze Windpilot is een puur mechanische automaat. De koers wordt bepaald door een op de wind in te stellen vaan (gedemonteerd op bovenstaande foto). Een draaiing (zijwaarts omklappen) van de vaan resulteert in een draaiing van het in het water stekende servoroer. Het servoroer draait dan door de druk van het langs stromende water zijdelings omhoog. Deze beweging wordt via lijnen op de helmstok overgebracht. De Windpilot heeft veel kracht en is onvermoeibaar en houdt het schip bij alle koersen uitstekend op koers. Wel moet het waaien Ook is hij zeer betrouwbaar. In Australië heb ik (na 25.000 mijl gebruik) de lagers van de hoofdas die wat speling kregen vervangen. Echt stuk ging hij later op de Indische Oceaan, het wormwiel voor de instelling van de koers begaf het. Maar met een stukje touw kon ik toen het blad nog fixeren en de koers instellen. Maar, van mij geen slecht woord over de windpilot.
Zie voor
de site van Windpilot: http://windpilot.com/n/wind/en/prod/paci//
En voor
een filmpje van de windpilot in actie op de Johanna : Johanna onderweg naar Madeira in 2000
Raymarine en Navico stuurautomaten
Een
windvaan is prachtig, maar bij weinig wind en voor het varen op de
motor is ook een elektrische stuurautomaat nodig. Eerste de
historie. Toen ik de Johanna in 1997 kocht zat er een Autohelm
2000 stuurautomaat op. Echt een prima apparaat. Niet geďntegreerd
of aangesloten op de rest van de apparatuur, maar hij stuurde ook
op zee en onder zeil goed. Deze 2000 ging in 2000 op het
Atlantische rondje bij de Canarische eilanden stuk. Als reserve
had (en heb) ik ook een Navico (nu Simrad) TP30 aan boord. Toen de
2000 stuk was ben ik overgeschakeld op de Navico TP30.
Gegevens van de Navico
stuurautomaat
Indertijd
werkte die slecht en was na een paar dagen stuk. Op de Canarische
eilanden heb ik toen de Raymarine SP 4000 SP tiller gekocht, de
opvolger van de Autohelm 2000. Dit apparaat is goed geconstrueerd,
heeft een display waarop ook ander (GPS) gegevens weergegeven
kunnen worden en integreert goed met andere apparatuur.
Na de oversteek van de Pacific kreeg de drijfstang (drive unit)
van de 4000 nogal wat speling en was aan vervanging toe. Toen heb
ik de nieuwe Raymarine SP X-5 aangeschaft.
Raymarine SP X-5
Als je de
commercials leest, fantastisch. Ingebouwde gyro-sensor, “razor sharp course keeping”. Nou, vergeet
het maar. Door de gyro-sensor reageert de automaat heftig op het
rollen van de boot en pomp hij bij elke golf de helmstok van de
ene naar de andere kant. Volgens het boekje zou je de gevoeligheid
van de gyro-sensor moeten kunnen instellen, maar die instelling
werkt niet. Hoe verder? Raymarine adviseert een rudder reference unit te monteren, dat is
een sensor die de stand van het roer aan de automaat doorgeeft. En
dat terwijl het grootste verkoopargument van de X-5 is dat er geen
rudder reference unit nodig
is.
Inmiddels
heb
ik
zelf
zo'n
sensor
gemaakt,
die
ga
ik
in
het
voorjaar
monteren,
we
zullen zien. Overigens heb ik ook de inmiddels gerepareerde Navico
(inmiddels Simrad) TP30 weer te voorschijn gehaald. Deze doet het
nu uitstekend en is qua stuurkunst superieur aan de X-5.
Op YouTube heb ik een video gezet die de Raymarine SP X-5
vergelijkt met de Navico TP30: YouTube video
Inmiddels (2011) heb ik een roerstandgever gemonteerd en
aangesloten. Het resultaat is verbluffend: hij stuurt fantastisch.
Zelfs op hoge zee met achterinkomende golven houdt hij de Johanna
keurig op koers. Probleem opgelost.