Vorige pagina
Overzicht Maleisie en Thailand
Zuid Thailand
Zaterdag 26 december 2009, Ko Tarutao
Het is even wennen, in Indonesie en Maleisie heeet een eiland "Pulau",
hier in Thailand is het "Ko". Vandaag zijn we voor anker gegaan in een
baai net ten zuiden van de meest westelijke punt van Ko Taruato, het
eerste Thaise eiland net ten noorden van Langkawi. Overal om ons heen
trekken vissers hun netten door het water. Het eiland is dicht
begroeid, zonder een spoor van menselijke aanwezigheid. Verder naar het
noorden zou een basis van de parkwachters zijn. Met de dinghy gaan we
op verkenning uit. In een bocht van het land komt tussen mangroves een
rivier uit. Die varen we een eindje op. Tussen palen staan visnetten.
Dan zien we ook een huis tussen de bomen. Maar als we dat naderen
probeert een grote hond ons bang te maken. We zijn niet bang maar gaan
toch maar niet verder. Positie 06-33.70N 099-37.47E

Riviermonding op Ko Tarutao
Zondag 27 december 2007, Ko Phetra
We maken nu niet te lange dagtochten. En om te overnachten pikken we
gewoon een eiland dat wel geschikt lijkt op de kaart. Voor vandaag is
onze keus gevallen op Ko Phetra. Langgerekt, 4 km lang, 300 meter
breed, met aan de westkant geschikte dieptes om te ankeren. Een
koraalrif of zandbank denk je dan, zal wel beschutting bieden tegen de
overheersende NO wind.
Maar kom je dichterbij, dan blijken de Thaise eilanden toch heel anders
te zijn dan je verwacht. Ko Phetra is een grillige rotskam, hoger dan
hij breed is met loodrecht uit zee oprijzende wanden.

Ko Phetra in het echt

Thaise vissers

Klein Thais eiland

Met een beetje moeite lukt het Thessa
om aan land te komen op Ko Phetra
Geankerd voor Ko Phetra, 8 meter diep, positie 07-33.70N
099-37.47E
Maandag 28 december 2009, Ko Muk
Als we 's ochtends
wegvaren ontdekken we dat Ko Phetra toch niet onbewoond is, er staat
zowaar een huis.

Woning op Ko Phetra
Niet alleen het landschap verschilt totaal van de vorige landen, ook de
vissersboten zijn weer helemaal anders. In Indonesie vaart men
met "outriggers", catamarans dus eigenlijk, met de motor in het midden
op de boot gemonteerd en de schroefas langszij de romp. In Maleisie had
men "gewone" bootjes met buitenboordmotoren. Hier in Thailand vind je
slanke scheepjes met een hoge steven. De motor staat op de
achterspiegel met de schroefas er aan vast als een geheel. Dat hele
gevaarte wordt als buitenboordmotor bediend. Vaak zijn het oude
automotoren zonder uitlaat die met een vreselijke herrie een enorm
vermogen afgeven en fontijnen van water doen opspuiten. Vanwege de
lange schroefas erachteraan worden dit "long-tail" boten genoemd.

Vissers op hun long-tail boot

Long-tail met toeristen in actie
Ko Muk is bekend om zijn "Hong". Een Hong is een tunnel door de
rotsen die leidt naar een open plek in het land. Op rustige tijden is
de ingang van de hong van Ko Muk moeilijk te vinden, maar midden op de
dag knetteren de log-tails met toeristen af en aan en hoef je ze maar
te volgen. Met de dinghy peddelen we voorzichtig de rots in, met de
zaklamp bij vinden we onze weg door de 80 meter lange tunnel. En dan is
er licht aan het eind van de tunnel. Veel minder vel dan buiten, een
oase van koelte en vegetatie met een klein strandje omringd door 100
meter hoge rotsen. Afgezien van wat Chineesjes zijn we alleen.

Ko Muk. De ingang van de Hong is iets
links van het midden, op de foto niet te ondersceiden.

In de Hong van Ko Muk

Bovenkant van de Hong
Bij de ingang van de Hong liggen ook een paar boeien, daar
hebben we even gelegen, maar het water was daar te onrustig om de nacht
door te berngen. Uiteindelijk hebben we geankerd voor het strand aan de
zuid-west kant van Ko Muk, prima plek. Positie 07-21.55N 099-17.52E.
Volgende
pagina Zuid Thailand 2