Vorige pagina
Overzicht Maleisie en Thailand
Langkawi
Donderdag 17 december 2009, naar Kuah,
Langawi
Een trajectje van 62 mijl vandaag. De trouwe lezer zal het wel
begrijpen: met het eerste licht weg. En ook zal het niemand verbazen
dat er weer geen wind is. Het is zelfs nog slechter, er staat wel een
behoorlijk hobbelige zee die ons flink afremt bij het inmiddels
gebruikelijke varen op de motor. Maar later gaat het beter, zelfs een
paar uurtjes een hoog-aan-de-wind zeilbaar windje en een vlakkere zee.
De vissers die we hier tegenkomen vissen weer anders dan voorheen.
Visten ze in het zuiden van Maleisie met handnetten uit hele kleine
bootjes, in midden Maleisie met kleine trawlers met sleepnetten, hier
hebben ze weer een nieuwe techniek. De vissers hebben een bos van
takken en stokken in het water gezet, ik neem aan dat de aangroei
daarop vis aantrekt. Dan meren ze hun scheepje af aan een takkenbos en
gaan ijverig met hun hengeltjes aan het vissen. Bij de takken op de
foto was het water wel 28 meter diep. Ook dit soort opstakels levert
een argument om hier in de kustwateren alleen overdag te varen.
Visser met hun werphengels in aktie
Bij Langkawi, een schitterende eilandengroep die we gauw verder zullen
gaan verkennen, meren we af bij de Royal Langkawi Yacht Club. Een
redelijke marina waar we zo nu en dan flink liggen te rollen door de
langsvarende ferries en het gebrek aan beschoeiing rond de haven.
Opvallend is dat hier voor het eerts sinds tijden weer veel andere
jachten aantreffen. Dat we hier liggen, is omdat het een goede plek is
om de boot op te ruimen en om zaterdag onze dochter Thessa van het
vliegtuig te halen. Thessa zal een paar weken meevaren naar Thailand.

De Johanna in de haven van de Royal
Langkawi Yacht Club
Zaterdag 19 december 2009
's Avonds halen we Thessa op van de luchthaven. Leuk elkaar weer te
zien.
Zondag 20 december, Rebak Marina
Naar Rebak Marina is een mooie zeiltocht van een paar uur. Prima
windje! Rebak Marina ligt in een binnenmeertje van het eiland Rebak. Je
vaart een smalle invaart door die pas van dichtbij goed te
onderscheiden is. Binnen in het eiland ligt dan een totaal beschutte
marina. Reden dat we juist hierheen gaan is dat je hier goed en voor
niet te veel geld met je schip de wal op kunt. Vedrer is er een
prachtig resort. De voorzieningen van het resort mogen ook door de
bemanningen van de bezoekende jachten gebruikt worden. En omdat het met
3 personen op een schip op de wal slecht toeven is trakteren we ons op
een hotelkamer voor de tijd dat de Johanna op het droge staat.

Thessa bij het zwembad van Rebak
resort
Maandag 21 december 2009, Rebak
De Johanna gaat vandaag het water uit. Het is hier erg warm, daarom
besteden we het schilderen uit aan een lokale "contractor", naar lokale
begrippen veel te duur, maar voor ons als buitenlanders goed te doen.
En het scheelt tijd, terwijl drie man druk aan het krabben schuren en
verven zijn, verwissel ik de afdichting van de schroefas. Het is een
lastige klus, de schroefaskoker komt uit onder de extradieseltank
waardoor je er slecht bij kunt. De oude oliebadafdichting zit erg vast,
maar moet eruit. Een Volvo (lip) seal komt ervoor in de plaats. De
oliebadafdichting beviel erg goed, heeft 2500 uur probleemloos zonder
olie te consumeren gefunctioneerd. Maar die afdichting is
waarschijnlijk in Australie bij het verwisselen van de schroefas
beschadigd en gebruikt sindsdien olie. Nu de Volvo afdichting dus maar
eens proberen. Terwijl ik druk ben met de boot kunnen de dames het goed
uithouden bij het zwembad.

Maaike polijst de schroef
Dinsdag 22 december 2009, Rebak
Binnen een etmaal zijn de klussen geklaard en zakt de Johanna weer het
water in. Hij drijft! De nieuwe afdichting op de schroefas is dicht.

Terug in het water van rebak Marina
Woensdag 23 december 2009, voor anker
bij Lake of the Pregnant Virgin
Vertrek uit Rebak Marina. We varen naar een eilandengebied in het
zuiden van Langkawi, in de buurt van een toeristenattractie, een
zoetwatermeertje in de bergen vlak bij zee. Eerst ankeren we in een
nauwe doorvaart achter een eiland. Maar hier is het te warm en te
benauwd. Daarna op wat opener water, dichterbij het zoetwater meer.
Hier hebben we frisse lucht en wat meer wind. En dat hebben we geweten,
de hele nacht loeien de meest verschrikkelijke valwinden over de boot
die ligt te rukken en te gieren aan zijn anker. Niet goed voor de
nachtrust. Positie 06-11.94 N, 99-46.81 E.

Ankerplek tussen de eilanden
Donderdag 24 december 2009, naar Royal
Langkawi Yacht Club, Kuah
Nu zijn we bijna bij het beroemde zoetwatermeer en dan willen we het
zien ook. Eigenlijk waren we al te laat, 's morgens vroeg is de beste
tijd, voordat de bootjes met toeristen af en aan zoemen en hordes
mensen
aanvoeren. In de file dus op het voetpaadje naar het meer. Dringen op
de steiger bij het meer. Foto maken. En zo snel mogelijk wegwezen.

Lake of the Pregnant Virgin
(zoetwatermeertje)
Daarna varen we terug naar Kuah, weer naar de Royal Langkawi Yacht
Club. Niet dat het
hier zo geweldig is, maar er zit een goede supermarkt vlakbij en je
kunt bij de jetty van de ferries altijd uitklaren.
Vrijdag 25 december 2009, Telaga
Harbour
Uitklaren is het eerste wat we doen op 1e kerstdag. En vooral niet te
laat want de beambten gaan op feestdagen vroeg en lang lunchen. Daarna
vertrekken we naar Telaga Harbour, een tochtje van een paar uur rustig
zeilen. Telaga Harbour is een door een paar kunstmatige eilanden
afgeschermde baai, een mooie en goede ankerplek. Hier treffen we
de
Tartufo (met Nick en Gertrud) ook weer, vorige keer was in Darwin.
Morgen naar het eerste Thaise eiland, dan waarschijnlijk even geen
internet. Positie 6-21.73 N 99-40.70 E.
Technisch intermezzo: de schroefas.
In Australie had ik de schroefasinstallatie laten aanpassen. De
aquadrive is er uitgegaan, het schroefaslager vernieuwd en de motor
goed uitgelijnd. Als extra heb ik daarna een flexibele koppeling
tussen motor en schroefas gemonteerd. Het resultaat: een geweldig
soepele en rustige aandrijving, weinig trillingen, ook bij lage
toerentallen. De afdichting van de schroefas is toen blijven zitten.
Deze afdichting was een oliebadafdichting die altijd uitstekend
bevallen is,
gebruikte nooit een druppel olie. Tot aan Autralie dus, want na
genoemde aanpassingen lekte de afdichting olie en moest het tankje
steeds bijgevuld worden.
In Rebak heb ik de lekkende schroefasafdichting vervangen door een
Volvo (lip)
afdichting. Was nodig ook, een van de keerringen in de
oliebadafdichting
was gescheurd. Maar wat schetst mijn verbazing: bij het varen (na het
vervangen van de afdichting dus) stond de motor verschrikkelijk te
trillen op zijn fundatie. Een vreemde voor-achterwaartse trilling. Ik
snap er echt niets van. De uitlijning van de motor is niet veranderd,
het schroefaslager ook niet (had bijna geen speling). En toch is er
iets fundamenteel anders. Wie het weet mag het zeggen. De enige
oplossing die ik kon bedenken was het vervangen van de
flex-koppeling
door de vaste koppeling (flens voor verbinding motor - schroefas).
Alles is nu weer goed. Wel wat meer lawaai en toerental afhankelijke
vibraties, je merkt dat de flex koppeling eruit is, het zij zo. Maar
verklaren kan ik het niet.
Volgende
pagina Zuid Thailand