|
Woensdag
4 april 2001 St. Maarten Foto's
St. Maarten
Douwe:
Vorige
week donderdag teruggevlogen naar St. Maarten. Weer een hele vreemde
ervaring, s ochtends nog met het gezin aan het ontbijt in het miezerige
Apeldoorn, veertien uur later maar nog steeds in de middag op de boot in
de jachthaven op St. Maarten. Weer erg warm, 33ºC.
Ook Jerk met de Vindela en Bruce en Woody met de Victoria Vision liggen
hier in de haven. Meteen weer samen uit eten geweest, al was ik de eerste
avonden erg moe vanwege het tijdsverschil dat inmiddels met de zomertijd
in Nederland opgelopen is naar zes uur.
Ook ben ik de afgelopen dagen een paar keer naar Philipsburg geweest, weer
wat inkopen gedaan. Zo heb ik weer oude Goudse kaas kunnen kopen, mijn
eigen voorraad moet op Schiphol achterblijven in verband met het mond en
klauwzeer in Nederland. De supermarkten zijn hier inderdaad zeer goed
voorzien. De beste supermarkt die ik tot nu toe gevonden heb is het Food
Centre, hypermodern en met de afmetingen van een voetbalveld. Enorme
versafdelingen, alle denkbare Nederlandse en Amerikaanse producten, maar
het kost wel wat uiteraard. Inmiddels heb ik afgezien van de verse spullen
voedsel voor tot de Azoren aan boord.
Een zorg blijft het Inmarsat systeem. Na een hapering begin maart leek
alles weer goed te functioneren. De hapering schreef ik toe aan fout in de
systemen van Station 12 in Nederland, dat toen inderdaad computerproblemen
hadden. Maar de afgelopen dagen weigert het systeem met grote regelmaat,
om dan later weer goed te functioneren. Heb hierover een uitgebreide
correspondentie gehad met de fabrikant Thrane en Thrane in Denemarken,
middernachtelijke mailwisselingen, want om 10 uur mijn tijd sluiten ze
daar. Aangezien ik over het service manual beschik heb ik ze naar mijn
mening voldoende gegevens kunnen sturen om de fout te kunnen lokaliseren.
Toen het er echter opaan kwam een nieuwe antenne te sturen, weigerden ze
alle medewerking, sturen me lange formele documenten over de company
policy en verwijzen me naar de Nederlandse dealer. Weer zo’n bedrijf
waar comony policies belangrijker zijn dan klanten. De Nederlandse dealer
is best coöperatief, maar het enige wat hij kan doen is het hele systeem
terugsturen naar Thrane en Thrane. Dat betekent dat ik weken zonder zit,
en dat zij dan mogelijk geen fout vinden omdat hij het net weer doet. Dus
heb ik maar besloten het ding voorlopig aan boord te houden, vooral ‘s
nachts werkt hij nog (kouder?). Maar het kan dus wel wezen dat de
verslagen tijdens de komende oversteek naar Bermuda spaarzamer worden of
helemaal achterwege blijven. Verder zal ik proberen via de kortegolfradio
in contact te blijven met de buitenwereld. Als ik op tijd in Bermuda ben
kan ik hem mogelijk vanaf daar laten repareren.
Overigens ben ik bezig met de laatste voorbereidingen voor het vertrek
naar Bermuda. Als alles meezit en het weer goed blijft denk ik in de loop
van volgende week te kunnen vertrekken.
|
|
|
Donderdag
5 april 2001 St. Maarten
Douwe:
Druk
bezig met alle voorbereidingen voor het vertrek naar Bermuda. Dat is toch
nog 870 mijl, dus een hele ruk. Ik verwacht er een week over te doen.
Dagelijks haal ik de laatste weerkaartjes in het lokale internetcafé van
het internet. Dat gaat veel makkelijker en sneller dan ze zelf met de SSB
ontvanger op te vangen en te decoderen, ook is de kwaliteit stukken beter
(zie www.mpc.ncep.noaa.gov). Het weer ziet er niet slecht uit, wel veel
aan de wind, de wind krimpt weer naar het NO, heb uiteraard liever wat
meer oost. Met het schip verder alles prima, de gebruikelijke
onderhoudsklusjes en voorbereidingen voor een lange oversteek. Heb vandaag
al uitgeklaard. Ook heb ik het plexiglas van het voorluik doorgebout,
zodat het er bij zwaar weer niet zo snel uit kan schieten. De Inmarsat
heeft zelfs de hele dag gewerkt, ik begin steeds meer te geloven dat de
problemen met de temperatuur samenhangen, vandaag was het wat minder warm,
slechts 30 graden in plaats van de gebruikelijke 33. De marina heb ik tot
zaterdag verlengd, zaterdag denk ik naar Marigot aan de Franse kant te
zeilen, alles weer even uitproberen en de verstaging trimmen. Dan zondag
of maandag vertrekken, als het weer goed blijft.
Gisteren een tijdje zitten praten met de kapitein van een mega-motorjacht.
Een soort varende kerstboom van dik dertig meter. Daar liggen er hier veel
van, ik denk dat zo ongeveer een derde van alle jachten hier vaste
betaalde bemanningen heeft. Dit jacht had elf personen bemanning, de
kapitein, een stuurman, twee dekhulpen, twee machinisten, verder een kok
en bedienend personeel. Ze varen met een jaarbudget van 1,6 miljoen
dollar, exclusief afschrijving. De eigenaar is twee weken per jaar aan
boord, daar moet hij dan wel van genieten. Verder varen ze vier weken per
jaar charter, dat brengt dan 130.000$ per week op, en dan kunnen er
maximaal tien gasten mee. Zo heeft ook de arme man een kans om eens mee te
varen.
|
|