Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee

Griekenland
, Golf van Corinthe

Woensdag 2 juni 2010, naar de Golf van Corinthe

Even voor negenen meren we af aan de kade in het haventje bij de ingang van het Kanaal van Corinthe. Dit kanaal verbindt de Eageische zee met de Golf van Corinthe. Het kanaal is in 1883 gereed gekomen nadat ook keizer Nero al eens een eerdere poging had gedaan.

Ingang van het kanaal
Afgemeerd bij de ingang van het kanaal van Corinthe

Een kort bezoek aan het kantoor is voldoende om de doorvaart te regelen en te betalen. De volgende vijf kilometer kosten 106 euro. Na een kwartier kunnen we al varen, we zijn het enige schip in het kanaal. Die doorvaart mag dan wat kosten, je krijgt er ook wat voor. Nooit eerder is de Johanna tussen zulke hoge rotswanden doorgevaren. Heel bijzonder. In 1964 stond ik boven op een van de bruggen naar de bootjes bijna 100 meter onder mij te zwaaien, nu zwaaien de mensen op de brug naar ons.

Door het kanaal
Doorvaart door het Kanaal van Corinthe

doorvaart

De doorvaart is kort, voor je het weet vaar je weer op zee. Na twee uur op de motor tegen een zwakke wind meren we af in de haven van Kiato. Maar na het doen van de nodige inkopen bedenken wij dat het eigenlijk helemaal geen mooie plek is en vertrekken naar een baai aan de noordkant van de golf..Prachtig bezeild met een inmiddels goede wind. We gaan naar de "Ormos Ioannou". Het boek van Rod Heikell zegt hierover: The setting of the bay is spectecular under steep slopes. Dat klopt, het is een schitterende baai. En: anchor off the hamlet in 5-10 meter. Dat is een goed idee maar het water blijft meer dan 20 meter diep tot vlak uit de kust. Onmogelijk een plek te vinden waar je het anker goed kunt neerlaten. We vertrekken onverrichterzake. Nu naar de baai van Saranda, 10 mijl westelijker. Heikell belooft hier: good shelter from westerlies. Het is een mooie baai maar de deining uit het westen loopt zo naar binnen en de hele nacht liggen we vreselijk te rollen. Positie 38 14.13N 022 53.29E. 

Saranda
Baai van Saranda, rollerig

Donderdag 3 juni 2010, Itea

En verder westelijk gaat het weer door de Golf van Corinthe. Hoge berghellingen rondom, in het zuiden wat verder weg en nevelig, de noordkant dichterbij, de wanden steil in zee afdalend. Meest kale bergen, wat verspreid struikgewas en bijna geen sporen van menselijke activiteit. Hier en daar zijn nog slierten sneeuw rond de toppen te zien. De wind is weer pal tegen, met 15 knopen harder dan gisteren en de zee ruw en hol. Vrijwel geen andere schepen. Het geheel doet een beetje aan de Rode zee denken, al zijn de golven lager en de wind zwakker. Maar het motortje moet nog even stevig draaien. In het begin van de middag zijn we in Itea, aan de kop van een van de grote baaien aan de noordkant van de Golf. Hier is een prachtige nieuwe haven waar we aan de pier afmeren. Voor het eerst in Griekenland is er een havenmeestertje die wil dat we ons komen melden bij de port-police. Dat blijkt hij zelf te zijn. De papieren worden gecontroleerd, zinloze formulieren ingevuld en we moeten 13 euro betalen voor twee nachten liggeld. Morgen met de bus naar Delphi.

in Itea
Afgemeerd in Itea

Vrijdag 4 juni 2010, met de bus naar Delphi

Weer een dagje sightseeen. We nemen de vroege bus van Itea naar Delphi, een half uurtje met haarspeldbochten de berg op. De oude Grieken wisten wel mooie plekken te kiezen voor hun heiligdommen, en Delphi slaat alles. In  Delphi zijn we de eerste bezoekers, bijna alleen dwalen we tussen de ruines in het ochtendlicht. Het orakel mag dan opgehouden zijn met zijn voorspellingen, de plek heeft zijn mystiek behouden.

Tempel van Apollo
De tempel van Apollo

Theater en tempel van Apollo
Het theater met daarachter de tempel van Apollo

Stadion
Het stadion

Helemaal boven ligt het stadion. Waar onze kinderen in 2003 nog hardloopwedstrijdjes hielden mag je nu niet meer komen, alles is afgezet met hekken. Het valt niet mee nog wat van het stadion te zien.

hardloopwedstrijd
Hardloopwedstrijd van onze dochters in 2003

Tholos
Tholos

wagenmenner
De wagenmenner

Het museum is gerenoveerd en weer open. Een van de beroemdste stukken is het bronzen beeld van een wagenmenner. Dit is een van de weinige grote bronzen beelden die uit de Griekse oudheid bewaard zijn gebleven.

uitzicht over Itea
Uitzicht vanuit Delphi over Itea

Op de terugreis is de chauffeur, net als op de heenreis trouwens, bijna continu aan het bellen. Alleen deze keer handsfree, handsfree rijden dus. Zie foto.

Bus
De chauffeur van de bus, handsfree rijden tijdens het bellen

Zaterdag 5 juni 2010, Trizonia, Golf van Corinthe

Na een paar uurtjes op de motor over de nu windstille Golf van Corinthe zijn we in Trizonia aangekomen. Trizonia is een klein eilandje voor de noordkust van de Golf met een prachtig haventje. Althans, het lijkt prachtig. De haven is in ieder geval nieuw. Maar, zoals alle jachthavens tot nu toe in Griekenland, niet afgemaakt. De potjes voor water en electra zijn leeg, het beton begint uit elkaar te vallen, cement is duurder dan zand. Vuilnis hoopt zicht op in de gaten voor de electra paaltjes. Een voordeel voor ons is dat je hier gratis ligt, net als voor de gezonken tweemaster die hier tot in lengte van dagen de doorvaart naar de middelste kom zal blijven versperren. Het geheel maakt een wat droevige indruk, om zich heen grijpend verval van dure voorzieningen die alleen maar met subsidiegeld aangelegd kunnen zijn. Maar het dorpje is lieflijk en de hoge omringende bergen op het nabijliggende vaste land zijn prachtig.

Haven van Trizonia
Haven van Trizonia naar het noorden kijkend

Haven van Trizonia
De Johanna afgemeerd in de haven van Trizonia, op de voorgrond een ooit trotse tweemaster op zijn laatste rustplaats

Zondag 6 juni 2010, Navpactos

Naar Navpactos is maar een paar uur varen, ja, weer op de motor, geen wind. Navpactos is een middeleeuws stadje met een haventje in oude staat, compleet met torens om tussendoor naar binnen te varen.

Haven Navpactos
De Johanna in het miniatuur haventje van Navpaktos

Haven van Nafpaktos
Het haventje gezien vanaf de Kastro (kasteel)

Maandag 7 juni 2010, Navpaktos

Hoog boven Navpaktos op de berg staat een bijzonder gaaf middeleeuws fort oorspronkelijk gebouwd door de kruisridders en later uitgebreid door de Venetianen. Gisteren zijn we al omhoog geklommen om het fort te bezichtigen. Maar ja, we waren na drie uur en dan zijn de met Europees geld gefinancierde stalen deuren dicht. Vandaag doen we een nieuwe poging, maar nu blijkt het fort maandags gesloten te zijn. Maar het blijft een mooie wandeling en we genieten van heerlijke koffie met uitzicht in het hooggelegen Kafee Kastro.

Dinsdag 8 juni 2010, Messalonghi

En we varen weer naar het westen, onder de nieuwe brug door naar de Golf van Patras.

brug
Brug over de Golf van Patras

Aan de noordkant van de Golf van Patras ligt een uitgebreid gebied met zoutwatermoerassen. Door die moerassen loopt eem kanaal naar de haven van Messalonghi. Langs dat kanaal staan nog originele paalwoningen van vissers. We gaan daar in de marina liggen om water te tanken en de wasmachines te gebruiken. Het blijkt maar een enkele wasmaschine te zijn die continu bezet is, maar 's avonds lukt het toch nog de was te draaien. Het zou een marina zijn onder Nederlands-Grieks management. Maar de Grieken lijken de overhand te hebben, het is het gebruikelijke rommeltje, dus niet langer blijven maar de volgende dag verder. Positie 38-21.60N 021-25.04E

Visserswoning op palen
Visserswoning op palen in de zoutwatermoerassen

Volgende pagina: Ionische Zee

Geen reclame
Voor sailtales kan je geen reclame maken want sailtales is niet commercieel, het is van en door zeilers. Sailtales is een mail-gebaseerd informatiesysteem met vaarinformatie bedacht en opgezet door Joost van de Hafskip. Stuur een blanco mail aan sailtales@janharing.nl voor de gebruiksaanwijzing of kijk op http://www.janharing.nl/dynamic.php?page=59#390 voor verdere uitleg.

Reclame.
Normaal maken we geen reclame op deze site. Maar voor Tom du Jardin maak ik een uitzondering. Tom ontmoette ik op mijn Atlantische rondje 2000 - 2001 en nog vele malen daarna. Hij is een echte zeiler en sindsdien altijd in de watersport werkzaam geweest. Nu heeft hij de opleiding jacht expertise afgerond en is een eigen bureau begonnen. Wil je dus een schip kopen, laat Tom een keuring verrichten. Heb je technisch advies nodig of een taxatie, ook dan kan je Tom inschakelen. Betrouwbaar en deskundig. Zie:
www.tomdujardin.eu