Vorige pagina
Overzicht Maleisie en Thailand
Phuket

Kaartje van Phuket eiland met
de route van de Johanna tot The Yacht Haven
Zaterdag 9 januari 2010, Nai Harn
Vandaag een auto gehuurd bij het restaurant van Ao Sane om wat van de
omgeving te zien en inkopen te doen. Wij hebben het bij zeilers
beruchte "witte jeepje", veel speling in het stuur, je ziet de weg
onder je door schieten en de portieren sluiten maar een beetje. Maar
hij rijdt wel. Onderweg nemen we een kijkje bij de in aanbouw zijnde
grote Buddha.Dit beeld staat hoog op een berg en is vanuit zee bijna
overal te zien.

The Big Buddha in aanbouw
Maandag 11 januari 2010, naar The
Yacht Haven
Om rustig wat klussen aan de boot te kunnen doen en ook voor de
afwisseling, vertrekken we naar een marina in het uiterste noordoosten
van Phuket, The Yacht Haven. Het nadeel is dat het overal ver vandaan
is, maar het ligt heerlijk rustig en is omringd door kleine bedrijfjes
die voor een redelijke prijs allerlei werk voor je kunnen doen. Ook is
het dicht bij de luchthaven, makkelijk als Maaike straks vertrekt.
Positie 08-10.20N, 098-20.46E.
Dinsdag 12 januari 2010, The Yacht Haven
Met een auto, dit keer met chauffeur, bezoeken we Phuket stad. Het
rijden met chauffeur is eigenlijk net zo duur (of goedkoop) als het
huren van een kale auto en veel comfortabeler want je krijgt een veel
betere auto, chauffeurs rijden niet in die oude barrels die ze hier
verhuren. Phuket stad is overigens niet zoveel bijzonders, druk en
rommelig.Vandaag ook nieuwe zeilen besteld, de voorbereidingen voor de
oversteek van de Indische Oceaan worden serieus.
Donderdag 14 januari 2010, The Yacht
Haven
Maaike naar het vliegveld gebracht. De reis gaat voorlopig alleen
verder.
Zondag 17 januari 2010, The Yacht Haven
Ik begin aardig te wennen aan het leven in de jachthaven. Eerlijk
gezegd is het best wel gemakkelijk zomaar aan land te kunnen stappen
zonder eerst een lange tocht in de dinghy te maken en dan te proberen
droog aan land te komen. En rond deze jachthaven hebben zich talrijke
kleine bedrijfjes ontwikkeld die allerlei werk aan de boot voor een
heel redelijke prijs goed uitvoeren. Zo laat ik een nieuwe motorsteun
voor de Avon Redcrest dinghy maken van roestvast staal, de oude was
door het roest uit elkaar aan het vallen. Ook heeft een timmerman
inmiddels een beschadigd stuk teak potdeksel (anderhalve meter)
vervangen, heel professioneel moet ik zeggen. Kosten 50 euro, daar koop
je in Nederland nog niet eens het teakhout voor. Ook de teakhouten
kuipvloer wordt nu hersteld, was flink aan het inwateren. En zelf doe
ik ook de nodige klussen, al gaat het wel langzaam, het echte werk moet
je 's ochtends voor 11 uur klaar hebben of 's middag na vieren afmaken,
anders is het te warm. Een voorbeeld wat er zoal gedaan moet worden of
al klaar is: Motor uitlijning controleren en bijstellen (klaar),
dynamoriem vervangen en lagers dynamo en waterpomp controleren (klaar),
lekkage bij BB verstaging afkitten, diesel tanken (is inmiddels aan
boord gebracht), water tanken (grote flessen drinkwater laten
bezorgen), motorolie verversen, diesel filters vervangen (klaar),
gennaker beslag monteren, spoelbak keuken vervangen (is doorgeroest),
reling netten op voorschip vervangen (klaar), nieuwe buiskap monteren
en aftapen (klaar, de oude viel uit elkaar), uitlaatslang motor
vervangen (klaar, oude was lek).
En niet alles gaat even gemakkelijk, vooral omdat de meeste Thai bijna
geen Engels spreken. Zo had ik een reserve uitlaatslang voor de motor
aan boord. Maar ik wil nu een nieuwe reserve. Dus bel ik de Vetus
dealer in Phuket. Ik: Do you have exhaust hose? Zij: Do you have
a part number? Ik: No, but I need 45mm exhaust hose. Zij: How many
kilometer you need? Opgegeven.
Ook op de buurboten wordt elke dag hard gewerkt. Dit zijn namelijk
meest charterschepen (Bavaria's en Beneteau's) die elke dag gepoetst
worden. 's Ochtends om 8 uur zwermen de poetsploegen uit over de haven.
En elke dag weer worden de spic en span smetteloos glimmende schepen
geboend, geschrobt, afgedroogd en opgewreven tot ze nog mooier glimmen
dan nieuw. Om 5 uur 's middags vertrekken de poetsploegen massaal, om
dan de volgende dag geheel uitgerust met vernieuwde energie het werk
nog eens grondig over te doen. Behalve in het weekend. Dan komen de
toeristen aangereden over de steigers in electrische golfkarretjes met
chauffer. Vooral de Japanners vallen op, velen van hen bekijken het
leven door de zoeker van hun spiegelreflex of filmcamera, uit angst wat
te missen wordt ook de hele rit over de steiger al klikkend in vele
onvergankelijke beelden digitaal vastgelegd. Zo komt ook de Johanna nog
eens op de foto.
Maandag 18 januari 2010, The Yacht
Haven
En hier komen dan de foto's!

The Yacht Haven vanaf de weg
Vanochtend was de timmerman alweer vroeg ter plekke. Hij bracht het
keurig gerestaureerde kuipluik terug en heeft het potdeksel afgewerkt.
Het nieuwe stuk past werkelijk naadloos tussen de oude. En ik heb hem
alleen maar zo uit het handje zien zagen, met een oude ijzerzaag.

Nuan, de timmerman, aan het werk
's Avonds eet ik bij het restaurant "Papa Mama", aan het eind van de
verharde weg. Het heeft een groot boven het water hangend terras met
een prachtig uitzicht, het is proper en het eten is goed.

Ingang van het restaurant Papa Mama

De middelste van de drie mama's in de
keuken
Het restaurant wordt gedreven door 3 mama's. De oudste doet in
kleermakerszit op de grond voorbereidend werk, de middelste kookt en de
jongste is druk met haar kleine. De papa's hebben hun reproductieve
taken volbracht en hebben nu voornamelijk een representatieve functie
die slapend in een stoel of hangmat uitgeoefend wordt.
Dinsdag 19 januari 2010, The Yacht
Haven

De nieuwe motorsteun op de dinghy
Vandaag zijn de laatste werkzaamheden klaar. Ook is de nieuwe
motorsteun voor de dinghy afgeleverd, een wondertje van vakmanschap met
het oude plankje er weer in. Gemaakt door Mr. Tu, +66894739559. De
Timmerman is Nuan, +66815391828.
Woensdag 20 januari 2010, Ko Yoa Yai
Vandaag met de Noorderzon afgesproken bij het resort op Ko Yoa
Yai, zij zijn op weg naar Krabi, ik op weg naar Chalong om uit te
klaren.
Onderweg passeren we nog een paar prachtige "eilanden".

Typische rotsformaties
Positie N 07-58.798 E 098-34.075
en zorg dat je daar uit de buurt blijft, zie volgende dag.
Donderdag 21 januari 2010, Chalong
Inmiddels weer terug in Ao Chalong na een
veelbewogen dag.
Toen ik vanochtend vroeg weg wou varen zat het anker en ook de ketting
muurvast. Troebel water, 7 meter diep. Nog geprobeerd zelf te duiken,
maar ik zat zonder adem voor ik beneden was en het zicht was nihil. Via
het resort een duiker besteld. Een Tjech die daar in de buurt een
duikshop runt. Iets over negenen was hij er al. Opgehaald met de dinghy
van de Noorderzon. De duiker is bijna een uur bezig geweest. Eerst kwam
er een stuk van de ketting vrij, wat ik dus op kon halen, maar toen ik
dacht dat het anker kwam zat het weer huisvast. Duiker weer naar
beneden en na een tijdje kon ik het anker ophalen. De ketting zat om
ijzeren staven die vast zaten in een stuk beton. De duiker wou 20
euro hebben voor de moeite, was niks zei hij, graag gedaan. Je ziet, er
zijn ook nog hulpvaardige mensen op de wereld.
Daarna ben ik, na definiief afscheid genomen te hebben van de
Noorderzon en bemanning, als een speer naar Chalong vertrokken, je kan
daar namelijk maar tor 3 uur uitklaren. Ik was er voor tweeen en toen
nog nooit zo snel de dinghy in het water gedaan en naar de kant. Mooi
dat ik op tijd was, want ze wilden nog een keer al dezelfde kopien
hebben die ze vorige keer ook al hadden gehad, dus ik moest weer naar
de copyshop. Toen dat geregeld was met de taxi naar de supermarkt en
zoveel inkopen gehaald als ik maar net kon dragen, als je alleen bent
moet alles in een keer naar de dinghy en die lag halverwege de lange
pier aan een lijn te dobberen. Toen nog een extra kan diesel opgehaald
bij de brandstofboot, alles is weer vol nu, 340 liter aan boord, nooit
eerder zoveel brandstof meegehad. Maar ja, de vraag is of er straks
wind is en hoeveel, het zou jammer zijn als ik een dieselstop op Shri
Lanka moet maken.
Morgen door naar Patong voor de laatste inkopen en het van daaruit
ophalen van de nieuwe zeilen. Straks eet ik maar aan boord, het is mooi
geweest voor vandaag.
Vrijdag 22 januari 2010, Patong
Vanochtend naar Patong aan de westkant van Phuket gevaren, Patong is
verschrikkelijk. Op het water begint het al, de jetskis zijn continu
overal, herrie, lawaai, hoge golven, het houdt niet op. Vanmiddag waren
ze ook aan het dinghy pesten, met zijn vieren (ja, vier
jetskis) volle kracht rondjes draaien rond een klein rubberbootje, die
kon geen kant meer op. Dat geeft meteen al een indruk van het
soort publiek dat hier komt, en op de wal wordt die indruk alleen maar
bevestigd. Patong is compleet vergeven van de toeristen, en nog wel
meest mannen van het type Manchester United supporter. Ze komen naar
Patong voor het bier en de hoeren en die zijn er hier dan ook volop.
Wat ik er dan doe? Ja dat vraag ik me ook af, maar het antwoord is dat
er hier een prachtige drijvende aanlegsteiger is waar je moeiteloos met
de dinghy aan land kunt en dan zit er een uitstekende supermarkt
(Carrefour) op loopafstand. Die supermarkt zit in een winkelcentrum,
overdekt met airco want buiten is het super warm, wat kwa luxe en
formaat in Parijs niet zou misstaan. En dat is nu precies wat een
vertrekkend oceaanzeiler nodig heeft, handig inkopen doen. Zo heb ik
vanmiddag al weer een lading eten opgehaald, morgen volgen de verse
spullen. Ook is dit niet ver van de zeilmaker waar ik morgen mijn
nieuwe zeilen kan ophalen. En je ligt hier met uitzicht over de
Indische Oceaan, klaar voor vertrek.
Zaterdag 23 januari 2010, Patong
Geen foto's van Patong, ik ben te druk geweest. Vanochtend weer naar de
Carrefour supermark, ladingen verse spullen ingeslagen. Goede kwaliteit
en niet duur, vrij ruim ingekocht, wat te snel bederft moet dan maar
weg. 's Middags met een taxi naar Rolly Tasker Sailmaker. Een enorm
grote zeilmakerij, een eindeloze hal met overal meisjes aan het werk.
Mijn zeilen op de vloer uitgerold, zag er allemaal heel mooi uit. En
zal je vragen, passen ze? Dat neem ik aan van wel, maar weten doe ik
het niet, ik heb ze niet gepast. Ik verwacht op de komende tocht veel
licht weer met alle geklapper van zeilen wat daar bij hoort, daarvoor
gebruik ik liever de oude nog een keer. En als ik ze pas, krijg ik ze
zonder vlakke vloer om ze netjes op te rollen niet klein genoeg om te
bergen. Dus een beetje op de gok dan maar.
Alles klaar voor vertrek, de bijboot opgeborgen, watermaker
gecontroleerd, tanks vol, zeker voor drie maanden leeftocht aan boord.
Nu wordt de volgende pagina echt actueel.
Volgende
pagina Overzicht Indische Oceaan