Vorige pagina
Overzicht Maleisie en Thailand
Donderdag 10 december 2009, naar
Admiral Marina, bij Port Dickson
Vanochtend op tijd uit de nog steeds lege jachthaven
van Melaka
vertrokken. Zonder te betalen. Niet omdat we voor een mooie plek niet
willen betalen, maar omdat het kantoorgebouw na de invasie van gisteren
weer leeg en verlaten en in aanbouw is.
En buiten stond er wind! Voor het eerst weer mooi kunnen zeilen. Tot
het middaguur, maar toen waren we er ook bijna.
Admirals Marina is een luxe oord voor de rijken. Rond de jachthaven
staan luxe villa's en er is een clubgebouw. Maar omdat ze hier graag
laten zien dat je rijk bent maak je er dan meteen een clubpaleis van.
Brede trappenhuizen, grote zalen en heerlijk eten met 50% korting voor
gepensioneerden. Ook nog prima douches, heerlijk om even bij te komen.

Clubhuis van Admirals Marina
Vrijdag 11 december 2009, Pulau Angsa,
ten noorden van Port Klang
Bij het eerste licht vertrokken uit Admiral Marina. Het gebruikelijke
patroon: eerst een beetje landwind die soms op een beginnende passaat
lijkt, de zeilen vullen zich en we gaan net een knoopje sneller, 6
knopen in plaats van 5 op de motor alleen. Dan tegen de middag valt de
wind weg, gecompenseerd door een beginnend zeebriesje, we gaan wat
langzamer tot de zeewind iets aantrekt en we de 6 knopen weer halen. De
kustlijn is vlak en eentonig. Bij Port Klang varen we tussen een paar
eilanden door. Hier in deze doorvaart zijn enorme havens gebouwd. Eerst
een containerhaven, met ruimte voor tientallen grote schepen en
eindeloze rijen containerkranen, veel in gebruik, schepen worden
geladen en gelost, het is een komen en gaan van de grote jongens.

Containerterminal in Port Klang

Een van de vele containerschepen
Dan een eindeloze bulkgoederen haven, een olieterminal met een
chemische industie, dan weer containerterminals, 15 mijl onafgebroken
havens. Bij de noordelijke uitvaart van dit havengebied liggen 2 kleine
eilandjes, de grootste heet Pulau Angsa. Er staat een radarstation en
een vuurtoren op. Bij het laatste licht ankeren we bij deze eilandjes.
Het is een beetje lastig ankeren, de bodem loopt steil op, met een
diepte van 12 meter liggen we wat dicht bij de kust. Die kust is ook
een beetje vreemd. Er staan namelijk de restanten van iets wat een
resort geweest moet zijn. Stellages van lege palen, wat ruines, en een
rij kamertjes op palen, veel kapotte daken. In twee kamers brand licht,
een spoor van menselijke bewoning. Positie 03-11.18N 101-13.12E.

Pulau Angsa, aanloop naar ankerplaats
Zaterdag 12 december 2009, Naar Pulau
Pangkor bij Lumut
Om 6 uur 's ochtens wordt ik wakker omdat ik bijna mijn bed uit rol.
Het beetje wind dat er is, is gedraaid waardoor we pal lagerwal liggen
met genoeg golven om het flink onrustig te maken. Om 6.05 uur gaat het
anker dus omhoog en varen we weer. Het wordt eentonig. Over wind zullen
we het niet meer hebben en we laten de motor flink snorren, naar de
volgende behoorlijke ankerplek is het dik 70 mijl. En het wordt warmer
dan ooit tevoren, in de boot 's middags 34 graden.
Langs deze kust liggen de slechte ankerplaatsen ver uit elkaar en de
goede nog verder, vandaar dat we flinke rukken maken iedere dag.

Het wemelt van de vissersschepen
Zondag 13 december 2009, Pulau
Rerejak, Penang
Het gebruikelijke patroon: om 6.30 bij het eerste licht gaat het anker
omhoog en de motor aan om daarna de hele dag niet meer uit te gaan.
Vandaag wat minder vissersboten maar wel een aardig privee eilandje,
compleet met palmbomen maar zonder verlichting en het drijft nog ook.
Onze strategie om alleen overdag te varen is toch nog zo gek niet. Rond
18.30 gaat na 74 mijl het anker weer omlaag, nu tussen Penang en het
eialndje Rerejak. Positie 05-18.76N, 100-18.14E.

Drijvend eiland
Maandag 14 december 2009, Tanjung City
Marina, Georgetown, Penang
Vandaag een klein rukje naar de Georgetown.

We naderen de brug die Penang met het
vaste land verbindt

Deze brug zou een van de langste
bruggen ter wereld zijn

De Johanna afgemeerd in Tanjung City
Marina, Georgetown. Op de achtergrond de disco die in het weekend
actief is, dan hier niet wezen.
Volgende
pagina Georgetown