Reisverslag |
Zondag 10 juni 2001 Positie: 13.00 UTC 45.35 noord 13.07 west. Er is nauwelijks enige wind. Ze gaan op de motor nu richting Brest (Frankrijk). Dat is nog 361 mijl.
|
||
Maandag 11 juni 2001 Positie: 10.00 UTC 46.25 noord 11.09 west. Weinig wind, maar voor vanavond is er meer wind voorspeld. Daarom is besloten om toch maar weer koers te zetten richting Falmouth (nog 318 mijl). Ze denken daar in de loop van donderdag aan te kunnen komen. Er is voldoende brandstof aan boord.
|
||
Dinsdag 12 juni 2001 Positie: 13.00 UTC 48.12 noord 08.18 west. Er was geen wind, dus hebben ze gemoterd. Nog 160 mijl te gaan naar Falmouth.
|
||
Woensdag 13 juni 2001 Douwe: Wegens de kapotte Inmarsat terminal zijn de volgende verslagen vertraagd verzonden. 06041129 4122.96N 02523.33W 054005 06051121 4233.03N 02320.36W 053004 06061522 4338.41N
02028.64W 072005 06071900 4448.12N 01716.11W 062005 06081830 4536.10N 1717.00W
110003 06091652 4513.90N
01506.58W 088004 06101930 4550.20N 01225.30W 106004 06111126 4630.37N
01102.41W 049006 06121158 4808.11N
00824.62W 053005 06131600 4954.49N 00512.95W
051005
|
||
Vrijdag 15 juni 2001, Falmouth Douwe: Voor het eerst weer terug in een haven waar ik eerder geweest ben, we naderen het einde van de reis. Toch is het prachtig weer in Falmouth te zijn. We liggen in Falmouth Yacht Haven, de Victoria Vision, de Pelican en de Johanna netjes op een rijtje aan de drijvende steiger. Meteen ‘s ochtends al de boot vol vrienden, koffie thee bier en whisky. Maar het leven herneemt weer zijn normale gang, onderhoud aan de boot en motor, klaarmaken voor de volgende trajecten naar huis. Leo is gisteravond naar Nederland vertrokken, verder vaar ik weer alleen. De
overtocht van de Azoren naar Engeland was de langzaamste van allemaal,
11.5 dagen over 1220 mijl. Ook een record aantal motoruren gemaakt, de
helft van het traject (in tijd) op de motor afgelegd. Zonder het
veelvuldig gebruik van de motor was het werkelijk een eindeloze overtocht
geworden. In het begin draaiden we de motor heel langzaam, pas de laatste
dagen toen we genoeg diesel bleken te hebben wat harder. In totaal hebben
we 220 liter diesel verstookt, nog 20 liter over bij aankomst. Ook aardig
is dat van de hele groep schepen (allen groter) die allemaal ongeveer
gelijktijdig
of eerder van Horta vertrokken waren de Johanna het eerste aankwam.
Dit lijkt vooral te danken aan onze tactiek in de storm. Veel anderen
bleven lang op alleen de stormfok varen, wij hebben zodra de wind
enigszins afnam het derde rif uit het grootzeil gehaald, de stormfok
(prachtig vlak zeil) aan de kotterstag gehesen, beetje rolgenua erbij, en
zijn hoog aan de wind gaan varen. We maakten toen direct weer 2 knopen in
de richting van het doel (VMG). Het geweld wat je dan aanricht is alleen
niet erg comfortabel,
je moet wel vertrouwen hebben in de stevigheid van je schip. Vanuit
hier vaar ik in dagtochten richting Nederland, in deze drukke wateren zijn
meerdaagse trajecten voor de solozeiler niet verantwoord. Als het weer het
toelaat mogelijk zondag weg. |
Het Atlantische project |
||
vervolg reisverslag voorafgaand reisverslag |